Tips voor een beter leven #3

Waarom je nooit in paniek moet raken over iets wat een klusjesman zegt

De klusjesman kijkt met een zorgelijke blik naar onze verwarmingsbuizen.
‘Oei’, verzucht-ie. Het blijft stil. Ik kijk ook, maar zie niks geks.
‘Oei’, zegt-ie nog eens. ‘Dat is niet zo mooi.’
Buiten schemert het al. Deze klusjesman klust in de avond. Zonder bonnetjes.
‘Wat is er?’ vraag ik.
Ik heb het gevoel dat hij dat van me verwacht. Dat ik iets moet vragen, waardoor hij kan laten zien dat hij alles van klussen weet. En ik niet.
‘Ziet u die buis?’
Dat is een stomme vraag, maar ik knik toch maar.
‘Dat wordt een probleem met de vloerverwarming. Die sluiten we normaal zo aan. Met een simpel koppelstukje. Maar dat gaat hier niet.’
Ik denk razendsnel na. Geen vloerverwarming, dat is in dit stadium een ramp. Normaal gesproken maak ik me niet druk om vloerverwarmingen, maar in tijden van verbouwingen, gebeuren er gekke dingen. Dan is een verkeerde plint al iets om boos over te worden.
De klusjesman staat nog steeds te kijken. Ik heb geen idee of hij nadenkt. Zijn blik is leeg er ratelt niets.
Dan draait hij zich plots om.
‘Wilt u dat ik iets bedenk?’ vraag ik. Ik ben bang dat hij zal verdwijnen en er nooit enige verwarming komt.
‘U?’ zegt-ie ‘Bent u de loodgieter dan?’
Ik schud mijn hoofd.
‘Nee, mevrouwtje. Laat u dit maar aan mij over. Hier verzinnen we wel wat op.’
En fluitend loopt hij naar zijn busje om mijn paniek te sussen door, gewoon, een iets ander koppelstukje te gebruiken.

Geef een reactie

