Tips voor een beter leven #2

Waarom adressen heel handig zijn en namen er vaak niet toe doen

‘Kom, hoe heet ze ook alweer?’ vraagt mijn schoonmoeder.
We zitten in haar tuin. Die is zo groot dat je het einde niet kunt zien. De lucht ruikt naar barbecue en vuurkorf.
Mijn schoonvader wrijft nadenkend over zijn hoofd. ‘Bedoel je die dochter van die vrouw die naast Hofman woont? Op de Hoeve?’
‘Nee, dat is Inge. Dat weet ik ook wel.’
‘Maar je bedoelt toch ook op de Hoeve?’
Ze schudt hard haar hoofd.
‘Ik bedoel om de hoek van de oude groenteboer, waar vroeger ook nog een fietsenmaker heeft gezeten. Die winkel waar ooit nog brand is geweest. Later bleek dat aangestoken door dat kind van Sanders.’
‘Om de hoek zeg je?’ Ik zie aan mijn schoonvader dat-ie met alle macht de plattegrond van het dorp naloopt.
‘Voorbij de brievenbus’, helpt schoonmoeder.
‘Welke? Die aan het begin of het einde?’
‘Hoezo aan het begin of het einde?’ Haar stem klinkt met de minuut geïrriteerder. ‘Er staat helemaal geen brievenbus aan het begin. In het midden, dat wel.’
‘Dat bedoel ik’, zegt hij. ‘In het midden.’
‘Ja, maar het is dus die aan het einde’, bitst mijn schoonmoeder.
‘Voorbij de brievenbus, hoek om, naast het huis met de blauwe kozijnen, waar ooit het achternichtje van de vriendin van ons Marjan heeft gewoond. Niet dat ene achternichtje, dat woonde verder weg, maar die met die moeder waarmee Pieter ooit nog eens wat heeft gehad.’
‘Oh, Tineke?’
Schoonvader denkt na. ‘Die ken ik niet.’

 

Geef een reactie

