Neuzen

Afbeelding

Gehoord op vrijdag 16 mei, om 12.15 uur in Boekhandel Waanders in Zwolle

‘Ik ben niet zo van het neuzen’
De man staat met drie uitgescheurde recensies voor mijn tafel.
‘Moet u nou toch eens kijken.’ En hij wijst naar de stapels boeken die in de vroegere Broerenkerk opgestapeld liggen. Hij kijkt zoals mannen doen op een drukke zaterdag. Meewarig wachtend op de stoep voor een kledingwinkel.  
Ik kijk ook en zie uren genot. Dwalend langs verhalen die verstopt zitten achter een kaftje. Op zoek naar het mooiste boek. Een lijstje met titels werkt beperkend. Je verklapt daarmee al het einde van een bezoek. Het konijn is geschoten, de jacht overbodig.
‘Deze drie ga ik zoeken. Heel gericht. Drie titels. Sterker nog, ik denk dat eentje genoeg is. Hoeveel kan een mens in een week lezen? Eén titel is genoeg.’
Hij kijkt besluiteloos naar zijn velletjes papier. De boeken hebben samen heel veel sterren. De geschreven loftuitingen buitelen over elkaar heen. Het spel van de keuze lijkt op wie van de drie.
De drie recensenten schreeuwen alle drie dat zij het beste boek beschreven hebben.
‘Wat zou u doen?’ De man wiebelt van het ene been op het andere.
‘Zal ik ze achter mijn rug houden?’ vraag ik.
‘Nee, nee, wat zou ú doen?’
‘Ik zou de recensies weggooien en gaan neuzen.’
De man kijkt me ongelovig aan. Ik luister naar de galmende lach van twee kinderen. Mensen maken foto’s van het glas-in-lood. Een vrouw kiest een aardbeiengebakje uit in het restaurant.
‘Ik denk toch dat ik deze dan maar doe.’ De man wappert met het bovenste velletje.
Een groep dames loopt kwebbelend voorbij. Hij draait zich onzeker om. Zijn schouders hangen. Hij is slachtoffer van een overtuiging die zich diep geworteld heeft in het mannelijke wezen. Een boodschappenlijstje zou overzicht scheppen en voor duidelijkheid zorgen. Maar wie naar één ding zoekt, vergeet vaak om zich heen te kijken en vindt niets. Daar kan zelfs een kerk niets aan doen.

[In 2014 ben ik iedere maand te gast in een andere boekhandel om te schrijven aan mijn tweede roman. Ik vang dialogen op en praat met bezoekers over boeken en lezen. Alle ervaringen verwerk ik in mijn boek en tussendoor leest u mee op Pol Blogt.]

 

 

Geef een reactie

