Schrijvers helpen boekhandel Adr. Heinen

Aanstaande vrijdagochtend gaat een aantal Bossche en regionale schrijvers boekhandel Adr. Heinen een handje helpen. Tussen 09.00 en 12.00 uur zitten ze in de Grote Kerk, tegenover Heinen, en vragen ze iedereen die een kwaliteitsboekhandel in ‘s-Hertogenbosch belangrijk vindt, langs te komen.

De actie is uitdrukkelijk niet bedoeld als steun voor de keten Polare, maar wijst op het belang van een boekhandel voor de stad. Initiatiefnemer van de actie is de Bossche schrijfster Mijke Pol, die afgelopen jaar haar debuutroman Panty in boekhandel Heinen schreef. Pol: “Bij Heinen werken mensen met hart voor het boekenvak. Ze zijn zeer kundig, maar zijn de dupe geworden van de bestselleritus van Polare. Wij willen weer écht gaan luisteren naar klanten en hopen veel bijval te vinden in onze missie ‘de oude Heinen’ weer terug te krijgen.” Alle wensen en verhalen van bezoekers worden opgeschreven en door de schrijvers aangeboden aan het personeel van Polare Adr. Heinen.  Ze dienen als inspiratie voor de (nabije) toekomst en als fundering voor het bestaansrecht van een zelfstandige Bossche boekwinkel.

Naast Mijke Pol zijn ook Eric Alink, Nynke de Jong, Jeroen Thijssen, Lucas de Waard, Anton Dautzenberg, Senna Pauli, Patrick Lijdsman en Ronella Moser aanwezig. Bezoekers die boekhandel Heinen een warm hart toedragen, zijn welkom in de Grote Kerk tussen 09.00 en 12.00 uur en kunnen hun verhalen en adviezen kwijt.

  1. Marieke Dijkman

    Wat een ontzettend goed en mooi initiatief!! Liefs, Marieke

    Date: Wed, 29 Jan 2014 12:15:38 +0000 To: mariekedijkman@live.nl

  2. Rien van den Broek

    Beste Mijke, leuk dit initiatief en ik kom zeker langs. Het gaat mij ook om de boekwinkel in Den Bosch en niet om Polare, In Utrecht wordt ook vaak mijn mening gevraagd als oud-medewerker van de boekhandel, en als ze dan vinden dat de boekhandel daar niet mag verdwijnen, is mijn antwoord, dat daar aan de Oude Gracht niet de boekhandel moet verdwijnen, maar Polare.

    Zelf ben ik sinds is augustus j.l. werkzaam als ZZP-er en richt op het organiseren van trainingen en workshop, met daarbij de verkoop van o.a. boeken ter ondersteuning van het weten.
    Veel succes.

    Rien van den Broek
    Taologis´chi: het pad is (on)eindig.

    P.s. een tip kan het niet iets langer duren want mijn ervaring is dat tussen 12.00 en 14.00 uur veel mensen in de stad zijn en wandelen en winkelen, die in hun pauze vaak ook de boekhandel bezoeken.

  3. Wat een hartverwarmend initiatief, kom zeker langs. Op Facebook een actie gestart om steun te betuigen. Frans Artz

  4. Franka Gremmen

    Ik woon al jaren niet meer in Den Bosch maar ik ga altijd even langs. Hou van de nissen en trapjes. Ga nooit zonder boek naar buiten. In ieder geval n kinderboek!

  5. Ik vind het een geweldig iniatief.
    Jammer dat ik moet werken en dus niet even langs kan komen maar ik hoop dat er veel mensen komen.

  6. Ben het 200 procent eens met je oproep. Wat is die boekhandel achteruitgegaan sinds Selexyz (en daarna nog zo’n speculant: Polare) er bezit van heeft genomen. Treurig, treurig… Dat deze zaak fout loopt is niet zo heel erg, maar dat we er “Heinen” jaren geleden al mee zijn kwijtgeraakt is heel triest. Tot vrijdag… liefst ook wat later in de middag ook nog…

  7. Jeroen

    Toch moeten we vooral de schuld bij onszelf zoeken, want het moet toch gewoon mogelijk zijn om in een stad zoals ’s Hertogenbosch een kwaliteitsboekhandel te laten voortbestaan… Want waarom denken we anders dat Heinen zich bij Selexyz & Polare heeft moeten aansluiten… Elke winkel moet het hebben van klanten, omzet maar vooral MARGE, en die wordt tegenwoordig in elke branche volledig uitgeknepen. (voor de leek, de marge is wat er van je inkomsten over is na aftrek van ALLE gemaakte kosten) Hierdoor leggen steeds meer ondernemingen het loodje. Door fusering wordt vaak geprobeerd om te redden wat er te redden valt. Vanaf de invoering van het woord “prijsbewust” is het eigenlijk fout gegaan, het is voor velen een sport geworden om voor een bepaald artikel zo weinig mogelijk te betalen,(of het nou bij webshops of prijsvechters is) maar hiermee komt dus de levensvatbaarheid van veel “echte” ondernemers, en uiteindelijk van ons allemaal onder druk te staan, met drastische gevolgen…

    Heinen is de zoveelste in het rijtje, en we missen ze vaak pas als de deur dicht is, als het te laat is…..

  8. Emiel Bootsma

    En gelijk hebben jullie. Deze dichter sluit zich erbij aan en komt vrijdag ondersteunen.

    Als winkeltjes te groot worden
    En geld gaat aan de wandel
    Dan leest het niet meer aangenaam
    Want noemt men het boek handel

  9. Annèt

    Annèt
    Heinen kunnen we niet missen in de stad!

  10. Eric

    Heel erg goed, wat zou het fijn zijn om weer een goede boekhandel terug te krijgen!!!

  11. Goed initiatief! Waar dan Frans Artz? Ik kan de pagina niet vinden op FB. Wil graag mijn steun betuigen, omdat ik niet weet of het vrijdag lukt om langs te komen. Maar zo’n bijzondere boekhandel, met zoveel kennis, fijne sfeer en mooi pand moet blijven.

  12. Goed initiatief! Ik ben het ermee eens dat zo’n boekhandel mag niet uit ons straatbeeld verdwijnen.
    Ik was bij de boekhandel op de dag dat er nieuws was uitgekomen over hoe slecht het ging met Polare.
    Ik was niets vermoedend (ik had het nieuws nog niet gehoord) uit de winkel gekomen toen er een radio verslaggever mij verraste met een microfoon en een heleboel vragen over hoe ik het zou vinden als de boekhandel zou verdwijnen. Ik heb een betoog gehouden over ‘Het Boek’. Ik vertelde hoe inspirerend het is om rond te lopen in Adr. Heinen. Een boekhandel met een ziel. Ook al was het jaren geleden veranderd in Selexyz en daarna in Polare. Voor mij bleef het ADRIAAN Heinen. De voornaam van mijn jongste kind.
    Ik ben erbij vrijdag.

  13. herman van haaren

    Wij, bevlogen boekverkopers uit Tilburg komen!!!

  14. Gosia Jankowska-Vissers

    Helemaal eens: zo’n boekhandel en zo veel kennis in de boekenwereld mag niet zomaar verdwijnen. Deze plek inspireert tot het ontdekken en zoeken naar de creativiteit (in brede zin). En personeel helpt te vinden :-). Dit hoort bij eigen karakter van Den Bosch en is niet te dupliceren op de andere plaatsten. Dus niet alleen gezellige terrasjes maar ook iets voor de brein.

  15. anja kouwenberg

    Ik kan niet komen , maar ondersteun de actie van vrijdag van harte, en ik hoop dat Boekhandel Heinen behouden blijft voor de stad.

  16. Henk Dolfing

    Misschien lukt het om van de nood een deugd te maken en weer een ‘echte’ boekenzaak terug te krijgen in Den Bosch. Wat zou daar voor nodig zijn, en wie kan dat weten??

    • Jeroen

      Heel eenvoudig Henk ; Betalende klanten… ik hoorde vanochtend over een boekenzaak in driebergen die z’n zaak gaat combineren met een lunchroom…. Ik weet het niet hoor, schoenmaker blijf bij je lees(t)voer) ?!?!

  17. Erik Vrind

    Heel goed initiatief. Ik zal er morgen zijn.

  18. Henk

    Boekhandel moet (open) blijven! Desnoods met hulp van vrijwilligers. Ik wil wel 1 of 2 dagdelen meewerken. En er moeten meer Bosschenaren zijn die mee willen helpen. Indien mogelijk met steun van Adriaan Heinen en Ton Meulman. Zij kunnen optreden als coach. Wellicht dat van Lanschot Bankiers, als oude Bossche bank mee wil denken over de financierings- en kredietfaciliteiten die nodig zijn. We zijn inmiddels trots op ons nieuwe Noordbrabants Museum, ons nieuwe Stedelijk Museum en het hele museumkwartier. Maar een goede lokale boekhandel kunnen we ook niet missen. Tegenover een Bol.com moeten we toch het beleven van een boekhandel kunnen zetten! Misschien moeten we eens gaan denken over een stichting Vrienden vam Adr. Heinen als eerste stap??

  19. Hans Flamman

    Fantastisch initiatief! Behoud deze goede boekhandel met zo’n mooie collectie, ook voor de regio.
    Bij een bezoek vanuit Zaltbommel ga ik altijd ook bij Heinen langs.

    Hans Flamman

Geef een reactie

