M

‘Zie je dat?
Kijk daar!
Met zijn bruinrode veren.
Nee, te laat.
Helaas.
Er komt er zo vast nog een.
Op dit traject zie je er altijd veel.’

De man slaat troostend een arm om de schouders van het jongetje dat naast hem staat.
Ik kijk op hun ruggen en verwonder me over de stand van de benen. Allebei gespreid.  Twee driehoeken tegen elkaar. Als een vleesgeworden M, wapen tegen de verraderlijke wissels. Wie zijn benen niet uit elkaar heeft, valt onherroepelijk. Vooral als de aandacht nodig is voor wat er buiten de trein gebeurt.

Het is rustig op het lawaaierige tussenstukje tussen klasse één en twee.
De man en het jongetje hebben een verrekijker voor hun ogen. Heel af en toe wordt er wat gezegd. Het jongetje heeft een klein notitieblokje in zijn kontzak dat bewaakt wordt door een label van een koolmeesje. De pen zit in zijn andere zak.

Ik moet denken aan mijn moeder. Hoe ze vroeger altijd verbood pennen in zakken te stoppen. Daar krijg je inktvlekken van.

Turend door het geslepen glas leest de man een index voor uit de onzichtbare encyclopedie voor de vogelaar.

‘Buizerd.
Spreeuw.
Weer een Buizerd.
Zie je ‘m?
Oh, een reiger, reiger, reiger!
Had je ‘m?
Zag je z’n grote vleugels?’

Het jongetje pakte zijn notitieblokje en zijn pen.
– ‘Die had ik nog niet pap. De reiger.’

Ik zie hoe hij de tijd neemt de naam van de vogel op te schrijven.

– ‘Met een korte of een lange?’ Het jongetje kijkt vragend naar de man.
‘Wat?’
– ‘Een korte of een lange?’
‘Een korte natuurlijk. Het is toch een vogel? Wat leggen die nou?’

Het jongetje knikt. Hij heeft het begrepen.

 

 

 

 

Eén reactie

  1. Sta ik hier op dat ezelsbruggetje en – oooooh daar! – wat zie ik?
    Een seisje, leister en paradeisvogel.

Geef een reactie

