Pubers

Afbeelding

Pubers. Ik zie ze de laatste tijd vaker in de boekhandel. Geen idee waar het aan ligt. Misschien omdat de examens achter de rug zijn en ze zich vervelen. Per dag zie ik er minimaal vijf. Dat is een topscore. Althans op de afdeling waar ik schrijf. Mijn bureau bevindt zich tussen de afdelingen ‘Dieet’ en ‘Gezondheid’ en daar is de gemiddelde bezoeker boven de 35 jaar. Ik heb uitzicht op de categorie ‘Reizen’. Daar is het de afgelopen maand sowieso wat drukker. Meisjes die de Lonely Planet kopen of oudere mannen met heuptasjes en afritsbroek die een wandelgids van Engeland zoeken. Met de neus in de boeken wordt de vakantielucht alvast opgesnoven. Straks zouden deze lezers echt weg mogen. De meeste maximaal drie weken, maar de backpackers komen pas over een jaar weer terug naar de boekhandel. Zongebruind en de reisgids getekend door dat ene beekje in Australië en die incontinente kangoeroe.

De pubers die de afgelopen weken de afdeling bevolken, wagen zich niet op die afdeling. Als ze al weg gaan, dan is het met de bus naar Kos of ze moeten naar de camping in Zuid-Frankrijk die ze al hun hele leven bezoeken. Nee, ik zie de pubers vooral op de krukjes in het midden van de boekhandel. Veel van hun moeders verdringen zich voor de vele dieetboeken die hen beloven deze zomer zonder schaamte weer in de bikini te kunnen. Hun zoons (de dochters heb ik nog niet gezien) kijken intussen wat ongeïnteresseerd naar hun voeten en lijken hun best te doen vooral niet op te vallen.

“Mam, gaan we dan zo weer weg?” vroeg een jongen vandaag na tien minuten zwijgen aan zijn moeder. Hij zat op een krukje op zo’n vijf meter afstand van de vrouw die verdiept was in het achttien dagen dieet. Zijn moeder hoorde hem niet. Ik kende het boek. Vorige week hadden er ook al drie moeders in gekeken. “Maham,” klonk het nu wat harder. Ik vond het dapper van hem. De jongens hielden veelal hun mond. Bang om geassocieerd te worden met hun moeder.

“Ja schat?” klonk het vriendelijk uit haar mond. “Gaan we nou zo weg?” herhaalde de jongen. “Mmmm,” murmelde ze zonder hem aan te kijken. De jongen zuchtte.  Zijn armen en benen waren te lang voor zijn dunne lichaam. Zijn gezicht leek los op zijn nek te staan.  Hij krabde aan een puistje op zijn kin. Dat ging open. Een druppel bloed veegde hij geïrriteerd weg. Een rode streep versierde nu zijn gezicht. Hij had het niet door.

“Koop dat boek gewoon mam. Mag je weer twee weken bleekselderij en tomaten eten.” De vrouw schudde afkeurend haar hoofd, maar de jongen had wel gelijk. Er zat veel bleekselderij in de dagmenu’s.  “Hou nou even je mond, zo kan ik me niet concentreren. We gaan zo. Met je zus is het nooit zo moeilijk,” voegde ze toe.

Na twee minuten stilte stond de jongen plots op. “Ik ga alvast naar beneden, ik zie je daar wel,” en met grote passen beende hij weg. Zijn moeder keek hem na en wisselde een blik van verstandhouding met de boekverkoopster. “Ik neem deze,” wees ze op het dieetboek. Op weg naar de kassa bleef ze bij een hoge stapel boeken staan die deze ochtend pas geleverd waren. Heel even twijfelde ze, maar toen pakte ze snel een exemplaar.  Ik wist welke titel het was. De afgelopen weken was hij regelmatig uitverkocht geweest. Ik had medelijden met moeder en zoon. Ze zouden het de komende weken moeilijk krijgen. Op een lege maag ook nog opvoeden. Het was volgens mij geen ideale combinatie. En toch was het Puberopvoedboek al in veel dieetgrage tasjes verdwenen. Wat moest dat een heerlijke vooruitzicht zijn. Mager, in bikini mét een voorbeeldige zoon op het strand.  En het moest kloppen, want de boeken stonden beide op de non-fictie afdeling.

Pol bezoekt vanaf april 2012 twee keer per week boekhandel Adr. Heinen in ‘s-Hertogenbosch. Aan een klein, oud bureau schrijft Pol aan haar debuutroman en bestudeert ze de bezoekers. Hun bijzondere gesprekken worden gepubliceerd op Pol Blogt.

Eén reactie

  1. Frederique

    Zit je niet op een totaal verkeerde afdeling? Fictie levert veelal leukere mensen op! Wél een leuke uitsmijter overigens….

Geef een reactie

