Op slag dood

“Zeg, hoe lang is dat nou alweer geleden? Een jaar?”
– “Uhm, ja zoiets. In april was het een half jaar, dus dat klopt wel aardig.”
“Vind het nog steeds een gek idee hoor. Zomaar, ineens.”
– “Ja, niet te bevatten hè, zoiets. Echt heel raar.”

“Heb jij nog contact met zijn zus?”
– “Nee, amper. In het begin nog wel, maar die dingen verwateren toch.”
“Ja, dat is ook zo. Heb ik ook zo vaak gehad. Dan neem je je iets voor, maar van die ander komt dan niks en ja, dan verwatert het.”
– “Op zich zou ik haar nog wel eens kunnen opbellen natuurlijk. Maar ik vind dat toch een soort van ongemakkelijk. Wat jij? Ik bedoel, wat zeg je dan hè?”
“Ja, nee, dat is ook zo.”

“Als ik die man was, zou ik me toch een beetje schuldig voelen.”
– “Welke man?”
“Die ‘m die autosleutels heeft gegeven, van tevoren.”
-“Ja, maar die kon er toch niks aan doen? Dat was gewoon een proefritje. Heel normaal.”
“Ja, nee, dat weet ik wel. Maar ja, toen is het wel gebeurd natuurlijk. Als ie niet in de auto had gezeten…”
– “Ja, oke, dán, maar as is verbrande turf. Daar koop je natuurlijk niks meer voor nu.”

“Zeg … weet jij eigenlijk hoe het precies gebeurd is?”
– “Wat ik heb gehoord is dat ie gewoon keihard tegen een boom is geknald. Zo, recht erop. Van die auto was niks meer over. Kon direct naar de sloop.”
“Maar heeft ie dan niet opgelet? Hij kende die weg toch?”
– “Ja, dat weet niemand. En hij was op slag dood, dus vragen konden ze het ook niet meer.”

“Tja, echt heel erg natuurlijk. Hoewel ik wel moet zeggen dat als je ons jaar bekijkt, hij wel degene was die ik uit zou kiezen als dat moest. Als er iemand dood moést gaan, dan had ik hem genoemd.”
– “Ja, nee, daar heb je gelijk in. Hij was wel het ettertje van de opleiding. Dat is zo.”

Geef een reactie

