Nerds

Terwijl het eigenlijk nog tijd was voor Kiosk-koffie, zaten naast mij twee studenten die overduidelijk hun eerste studieweek hadden ingeluid in Eindhoven. Waar de alcohol heeft gevloeid, stijgt het geluidsniveau. Zo ook vanochtend.

De twee jongens hadden ieder nog een blikje Palm in hun handen. Ze verkeerden in een opperbest humeur. Hun wangen waren rozig en hun ogen waterig. “Oef, zag je die benen?” lalde een van de twee toen een meisje passeerde. Zij deed net alsof ze niks hoorde en ging nonchalant met haar hand door haar haren. Ze nam plaats aan het einde van de coupé en keek ongeïnteresseerd naar buiten.

“Mooi hoor,” pruttelde de jongen na, terwijl hij nog een slok bier nam.

Op het bankje tegenover me zaten ook twee jongemannen, maar zij leken de ophef over de lange benen niet te merken. De linker had een bril op die voortdurend van zijn glimmende neus afgleed. Om de minuut duwde hij het montuur weer naar boven.  De rechter  hield duidelijk van gel. In strakke lijnen was zijn haar naar achteren gekamd. Het lag als een strak aangeharkt tuintje in smalle strepen op zijn hoofd.

“Ja het is echt heel gek, maar met de upgrade van 8.04 naar 8.10 werkt bij mij een specifieke Java transport agent niet meer. Weet jij hoe dat komt?” vroeg het brilletje aan zijn buurman. Ik had geen idee waar hij het over had. Maar het klonk als een ernstig probleem. Het tuintje krabde even in zijn oor. “Ja, ik herinner me dat ik hetzelfde probleem had bij de overstap van 7.10 naar 8.04. Toen hielp het om Icedtea en zo te verwijderen.”

De bril dacht na. “Doe je dat om vervolgens de sun-java-6 te gebruiken?” Zijn buurman knikte. “Ah ja, dat heb ik al geprobeerd, bedenk ik me nu opeens,” zei de bril. “Maar dat lukte niet meer. Ik heb wel alles met OpenJDK verwijderd, maar de Java loopt nog steeds vast.”

Naast mij klonk een luide boer. Een van de blikjes was leeg.

“Kan het niet liggen aan de interferentie met Firefox, add-ons Addblock en NoScript?” vroeg het tuintje. “Nou, weet je, dat is eigenlijk niet eens zo stom. Je bedoelt: het ligt niet aan de Java?”

Het tuintje knikte. “En dan zou je daarna…” “ZEG NERDS, IK ZOU HET DING GEWOON OPNIEUW OPSTARTEN,” brulde de aangeschoten jongen opeens vrolijk. Hij keek mijn overbuurmannen glazig aan.

Een ongemakkelijke stilte volgde. Zelfs het meisje met de lange benen keek even onze kant op. De dronken jongen kreeg van zijn vriend een nieuw biertje. Hij was zijn opmerking alweer vergeten en nam gulzig een slok.

Het tuintje boog zich naar de bril toe. “Dat is nog niet eens zo gek hoor. Na verwijdering even opnieuw opstarten. Ik denk dat alles dan weer werkt.”

Geef een reactie

