“Die lelijke stagiaires hoeven dat niet te doen”

 

Bij het openscheuren van het Febo-zakje verspreidden vleugjes uien,  mayo en curry zich door de coupé. Ik zag enkele mensen geërgerd omkijken, nadat de lichtzure, scherpe aroma’s hun neus hadden bereikt. Het had wel iets van kots, die geur.

Mijn stoel stond naast die van de eigenaresse van het fastfood-parfum, maar ik probeerde niet veroordelend te kijken. Ooit had ik immers zelf ook de fout gemaakt om met een broodje gekookt ei de trein in te stappen. Direct nadat ik het aluminiumfolie van het knapperige stokbrood verwijderd had, werden mijn medereizigers getrakteerd op een penetrante zwavellucht. Geloof me: mijn lunch uit eigen keuken werd niet met gejuich ontvangen.

Omdat ik nog goed wist hoe opgelaten ik me toen voelde, was ik voorzichtig met mijn jonge buurvrouw. Hoewel opgemerkt moet worden dat ze haar schaamte bijzonder goed wist te verhullen. Gretig propte ze de frituur met saus naar binnen. “Wil jij ook wat?” vroeg ze met volle mond aan het meisje tegen over haar. “Nee, dank je. Ik heb gisteren al frites op. En eergisteren waren het hamburgers. Vandaag doe ik gezond.” En uit haar tas kwam een bosbessensmoothie.

“Nou, ik niet hoor. Ga vanavond toch weer sporten. En dit heb ik wel verdiend, na zo’n ochtend.” Een uitje viel op de grond. “Hoe is het eigenlijk bij jouw nieuwe stage?” Ze spuugde een stukje aardappel op de laars van haar overbuurvrouw. Die merkte het niet. Geoccupeerd door haar yoghurtdrank, die verzegeld was met zo’n strak folietje dat losgetrokken diende te worden.

“Ja, gaat wel,” antwoordde ze, terwijl ze haar drankje maar even liet voor wat het was. “Is wel oké, maar er lopen veel HBO’ers rond daar. Ook allemaal studenten, maar die mogen meer dan ik, dus blijft er weinig over voor mij. En er werken veel mannen, hè. Dan weet je het wel.”

Het frietje hoestte hard. “Shit, verkeerde keelgat. Ja en…?”

“Nou, ja, jij weet toch wel hoe het is. Ik draag op stage ook altijd een grote sjaal over mijn borsten, want anders word je niet serieus genomen door al die kerels. Ik bedoel, daar hebben mooie mensen toch sneller last van. Daarom bedek ik wat, zodat ze niet afgeleid worden. Die lelijke stagiaires hoeven dat niet te doen.”

Met een veelbetekende blik keek ze even kort naar mij. En dat terwijl ik toch al lang geen stagiaire meer was.

De meisjes lachten. “Ik weet het precies,” zei de aardappeleter, die nu ook een blikje energydrank uit haar tas pakte. Met een klik sprong het open. Een weeïge, zoete geur vermengde zich met de uitjes. Onbetwist een kotslucht nu.

“Zeg, kunnen jullie misschien even ergens anders die ranzigheid gaan eten. Wij worden hier allemaal misselijk van jullie troep.” De stem was afkomstig van een knappe man een paar stoelen verderop.

De meisjes bleven even stil. “Zie, je wel,” fluisterde het smoothiemeisje. “Ik heb geen sjaal om en meteen willen ze iets van je…”

  1. Tjeerd

    Kunnen we via deze blog geen ergsteergernissenindetreintoptien samenstellen? Alle lezers vermelden via deze reactiemogelijkheid de dingen waar ze zich het meest aan storen. Zo kom je makkelijk tot een leuke hit-lijst, die ook voor de NS misschien nog leerzaam is.

    Laat ik dan maar beginnen: mensen die overduidelijk niet dagelijks een douche nemen en het zweet van vele weken, maanden en naar ik vermoed soms jaren (in hun niet gewassen kleding) met zich mee dragen. Febootje anyone?

  2. WillemRB

    Herkenbaar, en met oog voor detail. Wellicht iets te veel detail zelfs, maar dat valt uiteraard onder de artistieke vrijheid 😉

  3. Ik rook gelijk weer die zure luierlucht van het energie drankje, van friet met uitjes in de trein krijg ik enkel zelf altijd trek 😦

Geef een reactie

