“Heeft u een habsekatsbewijs?”

 

Dinsdag 19 april
Traject: Hilversum Centraal – Hilversum Noord
Tijd: 08.21 uur
Vertraging:  0 minuten

In de sprinter tussen Hilversum Centraal en Hilversum Noord zit het altijd vol mensen die hun nekspieren tot het uiterste rekken. Met een gebogen hoofd kijken ze ingespannen naar kleine schermpjes waar Teletekst op gelezen wordt. Of een krant.

Of de Telegraaf.

Al dat getuur naar die schermpjes is te verklaren. Het merendeel van de reizigers is journalist en stapt uit op Hilversum Noord. Het station dat aan het sfeervolle Mediapark ligt. Vlak voor de diverse redactievergaderingen dient het nieuws nog even gelezen te worden. Het is een goed bewaard geheim dat Nieuwsuur en EenVandaag ontstaan op het kleine stukje tussen Centraal en Noord. Op de schermpjes van de smartphones.

Ook vanochtend is het aandeel multifunctionele telefoons ruim vertegenwoordigd. De mijne zit in mijn zak en produceert The Beatles. Abbey Road bereikt via de minuscule oordopjes mijn oren. Ik ga naar een geschiedenisbijeenkomst. De actualiteit kan even wachten.

Het ritje duurt nog geen vijf minuten. Maar ondanks de verwaarloosbare afstand staat plots een conductrice voor me. Ik murmel ‘ goedemorgen’ en laat gedachteloos mijn OV-chipkaart zien. Ze houdt hem tegen een apparaatje, dat, zo is mij de afgelopen weken opgevallen, eigenlijk veel te traag werkt. Het duurt minstens twintig seconden voordat het ding uitsluitsel kan geven of de reiziger wel ingecheckt heeft. Om gillend gek van te worden lijkt me. Zelfs een geduldig tot tien tellen is niet afdoende om het wachten te doorstaan.

“Heeft u een habsekatsbewijs?” De gitaar in Come Together komt op maximaal volume mijn gehoorgang binnen en ik vermoed dat ik haar niet goed heb verstaan. “Pardon?” vraag ik vriendelijk, terwijl ik mijn oordopjes uit doe. “Heeft u een overgangsbewijs?”  herhaalt de conductrice streng. Ah, een overgangsbewijs. “Wat is dat mevrouw?” vraag ik. “Ze wijst naar het cijfer 1 boven de deurtjes. “U zit eerste klas. En daar heeft u niet voor betaald.”

Ik kijk om me heen, maar er is hier niets dat op een eerste klas duidt. Sterker nog, het enige verschil met een klasse verderop die ik door de glazen deurtjes kan zien, is de  kleur. Ik zit op lelijk oranje. De goedkope stoelen zijn mooi blauw. De trein mindert intussen vaart. Noord is in zicht. “Excuus. Dat had ik niet gezien,” en ik sta vlug op. De twee jongens tegenover mij valt dezelfde strenge toon ten deel. “Heren, u mag hier eveneens niet zitten.” Ze kijken op van hun schermpjes.

De rechter jongen protesteert. “Ach, voor dat kleine stukje kan dat toch wel. Alleen omdat er een 1 geschilderd is boven de ingang, zouden wij hier niet mogen komen. Wat een onzin.” Ik glimlach naar hem. Het verschil in klassen is wat mij betreft iets uit de tijd van de Titanic, en heeft in de moderne, overbezette treinen geen enkele functie meer.

De mevrouw zwelt op. “Er zijn mensen die veel betalen voor de eerste klas meneer,” zegt ze boos. De jongen kijkt om zich heen. De rest van de coupé is leeg. “Ik zie ze anders niet.” Nog voordat de vrouw echt kwaad wordt, stapt hij uit. Ik volg. Het Mediapark wacht. En terwijl we samen weglopen, hoop ik heel erg dat een van de twee bij Kassa werkt. Of Radar. Dat mag ook.


  1. geert Kistemaker

    Misschien wordt het eens tijd om een discussie over de 1e klas te beginnen. Terwijl de 2e klas uitpuilt is de 1e klas meestal bijna leeg. Soms bevolkt door een BMWrijder wiens auto vandaag in de APK zit, of een krijtstreep die de rijbevoegdheid is ontnomen. Anders wel door freewheelende conducteurs.
    Een echte 1e klas zou stopcontact, koelkast en gratis Internet moeten hebben. Trouwens, over gratis Internet: steeds meer Intercity’s hebben gratis Internet. Maar terwijl de Wifi-indicator maximaal uitslaat komen de sites maar niet door. Waar kunnen we klagen? NS, Prorail, T-Mobile, KPN?

  2. Cornee

    Meesterlijk ik had laatst het zelfde super. Blog

  3. Ikke, ikke, ikke. Dat is waar boze tweede-klasreizigers aan denken die eerste klas gaan zitten. Jij mag ook een eerste-klaskaartje kopen hoor. Maar als je dat niet hebt, heb je niets te zoeken in de eerste klas. Die is voor mensen die extra hebben betaald zodat ze kunnen werken of lekker rustig reizen.

Geef een reactie

