“Zwarte mensen zijn gewoon dommer”

Vrijdag 14 januari
Traject: Utrecht – Enschede
Tijd: 12.30 uur
Vertraging: 5 minuten

In de trein naar Enschede is het rustig. In de stiltecoupé lezen mensen gratis kranten die al door talloze zweterige handen zijn gegaan. Ze zien eruit als tijdschriften uit een wekenoude leesmap. Met waterschade door kioskkoffie en de puzzels reeds ingevuld.

Achterin de coupé zitten twee jongens van een jaar of achttien. Zij doen niet aan de krant of aan stilte. “Ja, ik ben dus echt niet van de vooroordelen hoor, maar je kunt er niet omheen dat zwarte mensen gewoon vaak wel wat dommer zijn dan blanken,” hoor ik de rechter jongen zeggen. Zijn blonde haar staat in vrolijke stekeltjes overeind. “Ja, daar bedoel ik verder niks mee hoor. Ik bedoel, het valt in hetzelfde straatje als dat negers beter kunnen dansen en zingen, snap je? En dat zou dan weer positief zijn, dus daar maakt niemand een probleem van. Maar zodra het gaat over hun intelligentie ben je racistisch bezig en heb je vooroordelen. Ik vind dat een soort van krom denken waar ik echt niet bij kan. Wat jij?”

Zijn buurjongen heeft een duidelijk Aziatisch uiterlijk. Een prachtige lichtbruine huid en zwart haar in een nette scheiding.  “Nou, ik weet niet of dat je dat nou zo kan stellen hoor,” reageert hij. “Of je slim bent of niet heeft toch niets met je kleurtje te maken?”

De blonde jongen krabt even achter zijn oor. “Nee, dat lijkt ook gek, maar ik heb het serieus eens ergens gelezen. En dat was een wetenschappelijk artikel. Was echt wel goed onderzocht en zo. Het is niet alsof een of andere idioot ooit geroepen heeft dat één ras beter is dan alle andere. En dat ik het dan gewoon napraat.”

Zijn buurjongen gaat rechtop zitten. “Dat heeft wel al eens iemand geroepen.”

– “Wat?”

“Dat één ras beter is dan alle anderen.”

De blonde denkt even na. “Ja, hè hè, jij bedoelt de Joden. Maar daar heb ik het nu niet over. Ik bedoel, dat was gewoon echt dom denken, zonder enige academische onderbouwing. Elke idioot kan bedenken dat dát niet klopt. Dit is serieus iets anders. Ze keken bijvoorbeeld ook naar lichaamsbouw. En dan zie je toch duidelijk verschillen. Zwarten zijn fysiek sterker dan blanken en ook, tja, dan jouw soort.”

De buurjongen trekt zijn wenkbrauwen op. “Je bedoelt mensen uit Azië?”

“Ja precies. Die hebben gewoon van nature wat minder spieren en zijn ook kleiner. Daar is niks mis mee. Maar dat geldt dus ook voor intelligentie. De blanken stonden helemaal bovenaan qua IQ. En de negers eronder.”

Het blijft even stil. Dan zegt de jongen met het zwarte haar: “En de Aziaten doen? Hoe deden die het in de test?”

De blonde jongen schuift wat ongemakkelijk heen en weer. “Nou, de mensen uit West-Europa waren slimmer als hun.”

– “Slimmer dán zij, bedoel je. Het is slimmer dan.”

Nog voordat de jongen kan reageren wijst een vrouw op het bordje dat er niet gepraat mag worden in de coupé. De stilte kwam nog nooit zo gewenst.

  1. Manon

    zucht… fijn he dat ariërs zoveel slimmer zijn… word er een beetje droevig van.

  2. Johann

    Het is niet politiek correct om te zeggen, maar er zijn aantoonbare verschillen. Als ik mij goed herinner scoren Aziaten beter op IQ testen dan het West Kaukasische ras.
    Een beginpunt in je zoektocht naar meer info vind je hier: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve

Geef een reactie

