Zoutkaartje

Donderdag 6 januari
Traject: Utrecht CS – Amsterdam CS
Tijd: 14.30 uur
Vertraging: 3 minuten

A: “Meneer reist u ook met een zoutkaartje?”
B: “Pardon mevrouw, een zoutkaartje? Dat zou ik eigenlijk niet weten.”
A: “Niet?”
B: “Nee, ik let nooit zo op mijn kaartje.”
A: “Dat zou u wel moeten doen hoor. Een zoutkaartje is goedkoper.”
B: “Werkelijk waar?”
A: “Jazeker. Dat heeft met al die sneeuw te maken. Nu er zoveel treinen stuk zijn, hebben ze alles korter gemaakt.”
B: “Zijn die stukke treinen korter gemaakt? Dat is ook vreemd. Die doen het toch niet meer?”
A: “Nee, nee,  ik bedoel de treinen die het nog wél doen. Die zijn korter. Want ze moeten natuurlijk de wagons een beetje verspreiden over alles wat rijdt.”
B: “Ach zo, ik snap het.”
A: “Maar daarom kunt u nu dus met een zoutkaartje reizen. Ter compensatie van het ongemak.”
B: “Welk ongemak?”
A: “Nou, de kortere treinen zorgen voor ongemak.”
B: “Ik geloof niet dat ik ergens last van heb eigenlijk.”
A: “Nee, dat kan kloppen hoor. Dat ongemak is ook alleen in de spits vóór negen uur.”
B: “Oh ja. Nou da’s wel sympathiek dan dat die mensen in de spits goedkoper kunnen reizen.”
A: “Nee, nee, die in de spits betalen ’t volle pond.”
B: “Hè? Maar die hebben er toch juist ongemak van?”
A: “Waarvan?”
B: “Ja, van die korte treinen. Dat zal me een drukte wezen in de spits.”
A: “Daar zegt u me wat. Maar misschien reizen die wel allemaal met de ov-sjip. Dan hoef je niet ook nog eens een zoutkaartje natuurlijk.”
B: “Ja, dat kan. Dat zou me wat zijn zeg. Moet je voorstellen: reis je met de tjip, moet je ook nog een zoutkaartje kopen.”
A: “Ik kijk anders nergens meer van op hoor. Die NS heeft het wel eens bonter gemaakt.”
B: “Nou. Zeg dat.”

Eén reactie

  1. Jan

    Een logica die volledig overeenkomt met die van ProRail en NS.

Geef een reactie

