Glitterpakken en vreemde hoedjes

Vrijdag 13 augustus
Locatie: Festival de Boulevard (www.festivalboulevard.nl
), restaurant personeel en artiesten

(Pol Blogt verschijnt dagelijks onder een iets andere titel in de dagkrant van het festival)

Terwijl de frietkraam overuren draait en Altravolta de eerste gasten bedient, heeft zich een lange rij gevormd bij de zijingang van het Theater aan de Parade. De zon schijnt fel tussen de wolken door. Medewerkers en artiesten wachten geduldig op hun maaltijd.

Om de tijd te doden neemt een dansgroep de show van zojuist door en oefent wat pasjes. “Misschien moet jij op de eerste tel nét even wat krachtiger aanzetten. Dat werkt beter,” suggereert een jongen in joggingkleren. Zijn advies wordt direct even uitgeprobeerd….

Wanneer een meisje achter in de rij begint te zingen, vallen twee dames verderop spontaan in. Niemand kijkt er van op. Twee medewerksters van het festival overleggen stoïcijns over het rooster van die avond. “Sta ik op de lijst voor de infobalie? Want dan ga ik direct na het eten daar heen.”

Rob en Emiel laten intussen beurtelings de etensbonnetjes verdwijnen. Gisteren deden ze het nog met de consumptiemunten. Eén meisje klapt luid. Het is haar eerste dag.

Langzaam komen het visstoofpotje en de gegrilde kip dichterbij. De mensen van de Bingo stoppen de kaarten even in de achterzak om op te kunnen scheppen. Een barman vertelt over het telefoongesprek dat hij voerde. “Ik sprak net mijn kinderen die al op vakantie zijn. Ik zie ze na zondag pas weer. Man, wat mis ik ze. Het is zelfs zo erg, dat ik zojuist echt even weg moest lopen toen een kindje ontzettend moest huilen. Ik kon het niet meer aan zien. Kreeg het gewoon zelf te kwaad.”

Een Vlaamse acteur klopt troostend op zijn schouder. “Nee, het gaat wel hoor. Dit is ook allemaal zó ontzettend leuk. Maakt het gemis bijna weer helemaal goed.”

Terwijl de kok nieuwe schalen binnen brengt, kijkt hij naar zijn hongerige klanten. Glitterpakken en vreemde hoedjes tussen vrijwilligers en staf. De toiletjuffrouw houdt haar bord omhoog. Hij geeft haar lekker veel. “Geniet ervan!” voegt hij haar vriendelijk toe. En wanneer hij naar zijn veelkleurige publiek kijkt, vermoed ik dat hij dat ook doet. Al zeven dagen lang.

Geef een reactie

