“Al die verwijfde mannen in maillots.”

Zondag 8 augustus
Locatie: midden op het festivalterrein van de Boulevard /
www.festivalboulevard.nl

“Enig dit hè? Vind ik nou echt een goed idee zo’n theaterroute. Lekker eten met producten uit de regio en ook nog een kijkje achter de schermen krijgen. Ik vind dit echt wel een soort van heel bijzonder.”

De vrouw kijkt haar man verwachtingsvol aan. Hun tafel is gedekt. Blauw-wit zeil, flessen wijn en glazen water. Het echtpaar is een jaar of veertig.

“Nou, ik vind dit allemaal niet zo nodig. We kunnen toch ook gewoon naar een voorstelling gaan? Zonder al deze poespas?” Hij wrijft in zijn snor. Roos valt op tafel.

“Je begint nu toch niet wéér? Ik wil hier dus ab-so-luut geen ruzie meer om maken. Anja en Henk komen zo ook, dus dan doe je normaal hoor. Ik schaam me dood anders. Jij wil ook nooit eens iets nieuws proberen.”

De man tuurt naar het menu. “We krijgen wraps. Streekproducten… Maak dat de kat wijs.”

“Hou je nou op?” sist ze. “Altijd dat cynische gedoe van jou. We hebben trouwens als dessert ijs van de Rul. Regionaler krijg je het niet.”

De man neemt zwijgend een slok wijn.

“Verderop zag ik een frietkraam staan. Zag er lekker uit.”

De vrouw hoort het niet, haar telefoon piept. “Oh, smsje van Anja. Ze hadden file, maar zijn er bijna.”

“Ze zullen ook niet eens te laat zijn. Ik heb die twee nog nooit op tijd gezien,” en de man kijkt verveeld om zich heen.

“De voorstelling die we gaan zien, schijnt trouwens echt prachtig te zijn,” negeert de vrouw hem. “Geweldige choreografie.”

Hij trekt zijn wenkbrauwen op. “Wordt er gedanst dan? Ja, verdorie Ria, dat heb je helemaal niet gezegd. Je weet dat ik daar een pesthekel aan heb. Al die verwijfde mannen in maillots. Hè gats. Heb ik dáár mijn bieravond met de mannen voor opgezegd?”

Ria springt op. “Joehoe, An, we zitten hier!” En ze wuift naar een koppeltje dat in de verte aan komt lopen.

“Houd anders gewoon maar je mond vanavond. Dat lijkt me het beste,” bijt ze hem toe. En voordat hij iets terug kan zeggen, krijgt hij van Anja drie dikke zoenen, terwijl ze opgetogen kirt: “Hè gezellig Jan. Dit wordt een superavond!”

Geef een reactie

