“Brigitte wie?”

Vrijdag 9 juli
Locatie: openluchttheater Heeswijk-Dinther
Tijd: 20.00 uur

Opeens bevond ik mij gisteren in Heeswijk-Dinther. Een gehucht dat diep in Brabant verscholen ligt achter bossen en bedekt is met weilanden. Vriendin E. had ons er met klotsende oksels naartoe gereden. “Wat een achterstandsweg hier,” mopperde ze terwijl ze de auto over grindpaden en langs boompartijen stuurde. De akkers waren kurkdroog. Een enkele boer tapte illegaal slootwater af en sproeide dat nu in een indrukwekkende boog over de gewassen. Het was broeierig buiten. De zon stond laag en de krekels maakten een oorverdovend lawaai.

Tussen twee boerderijen lag een groot grasveld  waar we konden parkeren. Als ware stadslieden hadden wij zorgvuldig de chipknip opgeladen om in de automaat te steken. Een oude man tikte echter op ons raampje. “Dames, dat is dan één euro.”

Voor de hele avond.

En zo liepen wij even later met wat haast wel de gehele bevolking van het dorp moest zijn (een krappe achtduizend mensen) richting een openluchttheater midden in de bossen.

E. was nog altijd geluidjes van ongenoegen aan het maken. “Sjesus, welke idioot gaat er nu dan ook de boel water geven? Ik word helemaal nat,” zei ze terwijl waterdruppels op ons vielen. Ik lette er niet op. Met verbazing keek ik naar het publiek dat om ons heen liep. Theaterpubliek uit Brabant. Veel ronde brilletjes kwamen voorbij. Gecombineerd met een rode broek en een polo zagen de heren er haast identiek uit. De dames waren veelal te dik. Grote borsten en een te strakke BH die op de rug voor een extra rol zorgde.

Ze gingen allemaal naar Brigitte Kaandorp. Wij ook. E. had nog nooit van haar gehoord. “Brigitte wie?” had ze een week geleden door te telefoon geschreeuwd.

Dat er deze avond wel eens gevaarlijke situaties konden ontstaan, lieten twee stevige vrouwen zien. Ze liepen in stevige tred langs ons. Gehuld in een fluorescerend geel hesje.

EHBO.

Dat stond in grote zwarte letters op hun rug. E. trok even haar wenkbrauwen omhoog. “Zeg, die vrouw gaat toch alleen zingen, hè?” vroeg ze argwanend.

Wij namen plaats op een grote tribune die in een halve cirkel rond het podium was opgesteld. De Brabanders hadden zich irritant goed voorbereid. Uit grote tassen kwamen kussentjes tevoorschijn voor op de harde bankjes en de blikjes bier werden opgewekt uit de koelbox gehaald.

Wij hadden niets meegenomen. E. besloot de tocht naar een verderop gelegen bar te maken. Terwijl ik op haar wachtte, gingen de twee EHBO’ers naast mij staan. Ze waren druk in gesprek.

“Nou ja, toen ze belde zei ik nog dat ik vorige week ook al dienst had. Ik bedoel, er is ooit afgesproken dat we de boel verdelen. En nu sta ik hier verdorie iedere donderdag,” klonk het verongelijkt uit de mond van de meest rechtse. Ze had een rood geverfd kort kapsel, grote bril en gigantische kuiten die helaas dankzij een beige driekwartbroek voor iedereen zichtbaar waren.

De andere vrouw knikte meelevend. Haar pantalon had hetzelfde model met als verschil dat haar billen eigenlijk net te dik waren. De stretch stof spande om de vetheuvels die ingesnoerd werden door een onderbroek waarvan de randjes een flinke afdruk maakten.

“Maar, eigenlijk had je dan ook niet moeten komen hoor. Ik bedoel, jij bent er zó vaak!” sprak de stretchbroek streng.

“Nou ja,” sputterde de ander, “toevallig vind ik Brigitte Kaandorp wel heel leuk. Maar we hebben natuurlijk wel een klein probleem vanavond.”

“Wat dan?”

“Nou ja, nu Léonie er niet is, weet hier niemand hoe dit ding werkt.” En het korte kapsel wees op het apparaat dat ze in haar handen had.

“Ah, joh, maak je niet druk. Dit is een rustig concert. Hier krijgt niemand een hartaanval hoor. Wij hoeven echt niet te shocken,” sprak dikke billen geruststellend.

Op dat moment kwam E. aanlopen. Ze wond zich ontzettend op. Over de muggen. Over de natuur. En over het gebrek aan zitkussens. “Ik mag toch hopen dat het optreden beter wordt!” Haar gezicht was knalrood.

De twee vrouwen keken haar bezorgd aan. Waarschijnlijk hopend dat het stressniveau niet al te hoog zou oplopen.

Geef een reactie

