“Ik wil verdorie gewoon een halve meter Pall Mall”

Woensdag 30 juni
Traject: Hilversum Noord – Amsterdam CS
Tijd: 18.07 uur
Vertraging: 0 minuten

“Ik wil graag een halve meter Pall Mall mevrouw.” De man keek de kioskdame op het Amsterdamse station vriendelijk aan. Ze was een jaar of zestien. Witblond met een mooie streep uitgroei en een topje met pantermotief.

“Sorry meneer?” zei ze op een wat ongeïnteresseerde toon. De man zuchtte. Hij had al lang in de rij gestaan. Er waren verrassend veel mensen geweest die voor hun reis nog snel koffie wilden kopen.

“Een halve meter Pall Mall graag. En als het kan een beetje snel, want mijn trein vertrekt over drie minuten.”

Hij droeg een korte spijkerbroek. Ooit was hij lang geweest. Waar eens de pijpen zaten, waren nu slechts rafels. Zijn geruite overhemd had lange mouwen. Het was in zijn broek gepropt. De armen zagen er net als de benen goed behaard uit. De bruine bergschoenen waren flink versleten.

“Sorry meneer, maar ik snap u niet helemaal. Wilt u een pákje Pall Mall?”

De voet van de man ging ongeduldig op en neer. Zijn hoofd maakte om de paar seconden een snelle, ongecontroleerde beweging naar rechts.

“Meisje, is het nou werkelijk zo moeilijk? Ik wil verdorie gewoon een halve meter Pall Mall. Een halve meter. Meer niet. Kun je daar nu even voor zorgen? Ik heb al uren in de rij gestaan, omdat iedereen zo nodig die ontzettend ranzige koffie van jou wil kopen.” De tics van zijn hoofd volgden elkaar nu in rap tempo op.

“U kunt het ook een beetje vriendelijk zeggen, lijkt me?” Het meisje blies uit verontwaardiging een indrukwekkende roze bel van haar kauwgom waar ze daarna weer driftig op ging kauwen. “Ik zeg u hoe het zit. Ik kan u een pakje verkopen, of een heleboel pakjes. Wilt u dat? Zoveel pakjes dat het een halve meter wordt wanneer je ze achter elkaar zet? Een slof?”

De man keek naar de rij achter zich. “Snapt u dat mensen? Dat ze zo’n onbenul in de kiosk zetten die mensen niet snel kan helpen. En dat op een station! Onbegrijpelijk. Als je maar weet dat ik hier een klacht over in ga dienen.” Hij wendde zich weer tot het meisje. “Is jouw chef ook aanwezig?”

De jonge verkoopster liep rood aan. “Nee, die is om vier uur altijd afgewerkt. Het spijt me dat ik u niet kan helpen. Is dat niet uw trein overigens?” en ze wees naar de binnen rijdende trein rechts van haar. Richting Nijmegen.

De man keek naar de wagons die langzaam tot stilstand werden gebracht. Hij vloekte.

“Ja, zie je nou wat er van jouw getreuzel komt? Mis ik zo mijn aansluiting in Utrecht. Ik bedoel geen slof, dus geef me even die halve meter,  dan kan ik weg.” De tics waren er nu iedere seconde.

De rij werd onrustig. De vrouw die achter hem stond, nam het op voor de kioskjuffrouw. “Meneer, ze verkopen hier dus geen halve meter Pall Mall. Dus of u koopt iets anders, of u gaat weg. Wij willen ook graag onze trein halen.”

De man twijfelde. Zou hij deze bemoeial de huid vol gaan schelden?

“Nou, doe dan maar een pakje. Dat heb je wel?” Zijn toon was korzelig.

Het meisje keek opgelucht. Ze deed een greep in de la onder de kassa.  “Oh. Shit,” ze klonk paniekerig.

“Uhm, meneer, de Pall Mall is op. Ik heb wel Marlboro.”

Nog voordat hij wat kon zeggen, voegde ze snel toe: “Nee, daar heb ik ook geen halve meter van.”

De vrouw achter de man gaf hem een duwtje. “ En ik zou maar gaan rennen als ik u was. De conducteur blaast al op zijn fluitje. Die is klaar met zijn rookpauze.”

  1. Hoi Mijke,

    Via LinkedIn heb ik je bericht gelezen over een verhalenbundel met Bossche Terrasgesprekken.
    DADS vertegenwoordigt Nederlandse kunstenaars en ontwerpers, vanuit onze expositieruimte in De Gruyterfabriek. Misschien wel een leuk idee om je bundel bij ons in de Salonshop te gaan verkopen?

    Mocht je interesse hebben dan kunnen we een afspraak maken.
    Groetjes,
    Meggy van Houtum
    Algemeen Directeur

Geef een reactie

