Een tangaslip en een non

Dinsdag 25 mei
Traject: Den Bosch – Hilversum Noord
Tijd: 08.53 uur
Vertraging: 0 minuten

De zon was onverwacht scherp de afgelopen dagen. Dat zag ik vanmorgen in de trein. Verbrande armen, rozige wangen en hier en daar een neus die al fijn aan het vervellen was. Dat heb je met mooi weer dat zo plotseling komt. Dat kan niet goed gaan. Nog maar net bekomen van de meters sneeuw en opeens een warme Pinksteren.

Terwijl ik mijn door de zon verkleurde medereizigers eens goed bekeek, zag ik ze zo zitten in de achtertuintjes. Met blote basten, nog melkwitte lovehandles en harige oksels aan de barbecue, dankzij de nog snel gekochte aanmaakblokjes, kilo’s vlees en een emmer satésaus.

En huzarensalade.

Tegenover mij zat een meisje dat op een moment besloten had de haren blond te verven. Dat moment was al weer even geleden. Een paar maanden, zo schatte ik, aan de dikke, donkere streep bij haar scheiding te zien. Haar nagels waren lang. Met aan de uiteindes een perfect wit streepje en in het midden een klein strass steentje.

Tien plakdiamantjes. 

Twee daarvan bedienden rap de toetsen van haar mobiele telefoon. Midden in een smsje ging die opeens af. Ze zuchtte luid. Twijfelde even en nam toen op. “Hoi mam,” klonk het weinig enthousiast.

“Nee, ik zit in de trein.” Ze luisterde even. “Dat is helemaal niet waar. Dat ga ik pas na school doen. Hè? Wie heeft dat gezegd? Nou, dan liegt ze. Ik heb nu eerst practicum en daarna ga ik de stad in.”

Haar blik stond geërgerd. Ze kauwde flink op haar kauwgum. Op het bankje rechts van ons zat een non. Ze was de enige in de coupé die geen tekenen van zon vertoonde. Haar habijt was maagdelijk wit. Op haar schoot lag een puzzelboekje vol kruiswoordraadsels.

De toon van het bellende meisje was inmiddels goed boos. “Jahaa, ik betaal ‘m wel zelf. En het is helemaal niet waar dat ik er nog een heb. Die is al van drie zomers geleden en kan echt niet meer. Mijn borsten vallen er bijna uit!”

De non keek op van 14 horizontaal. Met een vinger ging ze even snel in haar rechteroor. Alsof ze het verkeerd had verstaan.

“Dat is geen onzin. Nee, ik wil geen badpak. Ik ga een triangelbikini kopen.” Moeder zei iets. “Jij bent ook zo preuts af en toe. Ik ga toch niet naakt? En zelfs als ik in een tangaslip wil rondlopen, doe ik dat gewoon. Ik ben achttien hoor.”

De non had al een hele tijd niets genoteerd in haar boekje.

“SJESUS MAM! NOEM JE MIJ NOU EEN HOER?”

“ Niet waar. IK SCHREEUW HELEMAAL NIET! Nou hoerig dan. Dat vind ik praktisch hetzelfde hoor. Heb jij ooit een hoer in een tangabikini op het strand zien lopen? Nee dus. Jouw opmerking slaat dus helemaal nergens op. Ik kan zo’n ding best dragen als ik dat wil.”

Inmiddels beet ze hard op haar linkerpink. Dat leek mij riskant met die plaksteentjes. “Als je maar weet dat ik niet met jou op vakantie ga. Papa doet helemaal niet moeilijk over mijn bikini. En hij heeft al gezegd dat ik mee mocht naar de camping in Spanje. Wat zeg je? Ik doe helemaal niet flauw. Jij gaat gewoon niet met je tijd mee. Nou, ik ga ophangen. Dit is kei voor schut zo midden in de trein. Ja, dag mam. Nee, ik ben uitgepraat. Dahaaag.”

Met een klap vouwde ze haar mobieltje dicht. Op datzelfde moment luidden kerkbellen. Steeds harder vulde een klokkenspel de kleine ruimte. De non zocht haastig in de zakken van haar witte jurk. Er kwam een iPhone tevoorschijn.

Het meisjes met de strass nagels trok haar wenkbrauwen op.

“Ha, pastoor, met mij!” kwetterde de zuster vrolijk.

Het had tot een paar seconden geleden onwaarschijnlijk geleken, maar dit gesprek werd geheid nog veel geestiger.

  1. geert Kistemaker

    Dit is geen bloggen meer, dit is fictie. Maar wel erg leuk.
    Groet, Geert

  2. @geert

    fictie? Niets daarvan!
    Pol verzint niets!

  3. Jan

    Een non in een wit habijt? Die moet wel uit Utrecht komen, want daar zag ik een hele verzameling van deze zusters de plaatselijke FC toejuichen. En ze kwamen daarmee ook nog in Studio Sport!

Geef een reactie

