Een met bloed doordrenkt gaasje

Donderdag 20 mei
Traject: Utrecht CS – Amsterdam CS
Tijd: 11.01 uur
Vertraging: 10 minuten

Het systeem van de trams bij het Amsterdamse centraal station is voor iedereen die niet uit Amsterdam komt totaal onbegrijpelijk.  En dat zijn er in Amsterdam nog al wat, dus ik gok dat er dagelijks duizenden Italianen, Japanners en Limburgers in verwarde toestand rondjes lopen over de tramrails. Wekelijks moet dat minstens drie amputaties van uitstekende ledematen opleveren (vlak voor de ongelukken nog verbonden aan rolkoffertjes in de varianten felroze of nep slangenleer) en sterft er vast en zeker regelmatig een rastafari die knetterstoned van de zojuist gekochte hasj midden op het spoor blij de hoofdstad aan het verkennen was.

Toen ik vanochtend zelf weer eens aan het zoeken was, vroeg ik me opeens af hoe de trams in de Lonely Planet omschreven worden. Ik vermoed dat een uitgebreide plattegrond en een extensieve legenda de infrastructuur duidelijk proberen te maken, maar dat er onder het kaartje de opmerking geplaatst is dat de lezer vooral geen logica moet proberen te ontdekken in de complexe structuur. Althans, dat hoop ik toch.

Ik moest vanmorgen lijn 17 hebben, dus wandelde ik vol zelfvertrouwen naar de 16. Een nummertje lager, dus ik zat warm. Op de borden stond echter niets aangekondigd. Een mevrouw van het Amsterdamse vervoersbedrijf wees mij vriendelijk de weg. “Nee, u moet niet denken dat een nummer hoger hier ook vertrekt. Zo werkt het niet. Loopt u maar even naar de andere kant van het station.”

Een Italiaanse vrouw die mij even daarvoor ook naar de 17 had gevraagd, huppelde snel achter mij aan. Haar koffertje bleef  regelmatig hangen aan de ongelijke stoeptegels. Glimlachend sjorde ze aan het ding. De beroerde grondbedekking was vast als charmant beschreven in haar reisgids.

Aan de andere kant bleek onze lijn over tien minuten te vertrekken. Vanaf welke halte stond niet vermeld en dus was ik alert op iedere tram die langsreed. Terwijl ik in de verte tuurde of er al iets arriveerde, begon de Italiaanse opeens hard te gillen. Ze wees naar de grond. Daar lag een met bloed doordrenkt gaasje met eromheen een paar flinke rochels en hoopjes gestold rood.

Snel liep ze een paar meter verder en belandde ze naast een magere man in een vuile spijkerbroek. Hij stak net een sigaretje op en inhaleerde eens diep. Het startschot voor een angstaanjagende hoestbui die hem deed wankelen. Zijn handen zochten steun en vonden de ranke schouders van de Zuid-Europese. Die keek vol afschuw naar haar buurman die inmiddels blauw aangelopen was.

Na een minuut of vijf waren de ergste longemfysematische stuiptrekkingen verdwenen en lachte hij zijn tandenloze mond bloot naar de schone dame. Die probeerde aardig terug te kijken, maar echt overtuigend was het niet.

Net toen ik dacht dat het rustig was, kwam er een student aangewaggeld. Zwalkend zong hij iets over de grachten en de stad en met een formidabele straal wist hij precies voor de voeten van de Italiaanse te kotsen. Die schreeuwde het uit en rende snel weg, vlak langs tram 17 die er net aan kwam.

Terwijl ik haar nakeek, zag ik dat het bebloede gaasje tussen een van de wieltjes van haar koffer zat. Bij iedere omwenteling zette het zich dieper vast. Heel even overwoog ik niet in te stappen en haar achterna te gaan, maar het risico dat ik daarna helemaal niet meer op tijd in de goede lijn terecht zou komen was te groot.

  1. Jan

    Bijzonder. Zeer bijzonder. Zijn er ook nog dagen voor PolBlogt dat er niets bijzonders gebeurt?

  2. Mo

    Erg sterk Mijke!
    Ik vind je verhalen erg leuk om te lezen. Ze worden steeds scherper en venijniger… Briljant!
    X
    mo

Geef een reactie

