Lesbisch

Dinsdag 18 mei
Locatie: Coffee Company Utrecht
Tijd: 14.35 uur

Zesentwintig varianten koffie, met extra slagroom of nootjes, cacao of likeur, koud of warm. Ik raak daar altijd een beetje nerveus van. Terwijl ik me aansluit bij de lange rij van de Coffee Company, neemt mijn stressniveau met iedere keuze toe. De mensen voor mij bestellen intussen zonder stotteren een crazy funky monkey met extra slagroom en een dubbele mocca latte frappuccino.

Die hebben flink geoefend. Dat kan niet anders.

Even later zit ik met een drankje, waarvan ik de precieze naam niet meer weet, op een fijne leren stoel. Om mij heen zijn opvallend veel mensen met een laptop. Net als ik thuiswerkers, die het te saai vonden aan de keukentafel, ondanks de restjes jam en hagelslag die het kantoorwerk een geheel nieuwe dimensie gaven.

Vijf minuten later ploffen twee meisjes in de stoelen naast me neer. “Hè hè, ik dacht dat er geen einde aan zou komen. Die man kan zo in de ruimte ouwehoeren. Als er een prijs voor geneuzel zou bestaan, kreeg hij ‘m. Wat wil jij? Een machiatto, met extra schuim van sojamelk? Goed, ik haal het even.”

Ze loopt weg. Het meisje dat achterblijft pakt haar schrijfblok. Ze heeft korte haren en draagt een wijde sweater met grote capuchon. Wanneer haar vriendin terugkomt, haakt ze in op het reeds begonnen gesprek. “Wat ik nou ook niet snap, is dat die jongen met dat ene brilletje altijd vlak voor het einde zo’n ingewikkelde vraag moet stellen. Ik bedoel, daar zit echt niemand op te wachten. Dat is toch ook gewoon aso? Zo’n hele zaal moet vervolgens weer een kwartier luisteren naar het gebazel van die man.”

Het meisje dat de koffie is gaan halen, knikt instemmend. Ze heeft mooie lange haren, die ze om de zoveel minuten uit haar gezicht veegt. “Ben je nog uit geweest dit weekend?”

“Ja, zaterdagavond. Naar een kroeg in Nijmegen. Met Sjors en Elsa. Ontzettend gezellig was het. Wel veel te veel gedronken natuurlijk, dus de zondag was een beetje verloren.” Lange haren lacht. “Zijn Sjors en Elsa ook..?”

Capuchon knikt. “Ja, maar Sjors is bi. Dus die hoeft niet perse naar een homotent. Maar hij ging wel gezellig mee voor Elsa en mij.”

Het meisje veegt de lange haren uit haar gezicht. “Ik ben nog nooit in zo’n kroeg geweest. Ik weet niet, ik zou me daar toch een beetje ongemakkelijk bij voelen.”

Korte haren denkt even na. “Ja, maar twee maanden geleden was je ook niet echt blij toen ik vertelde dat ik lesbisch ben, toch? Eigenlijk vond ik dat best wel vervelend. Het was voor mij best lastig om te zeggen.”

Lange haren wordt rood. “Ja, ik bedoelde het niet zo. Echt niet. Maar ik schrok er gewoon een beetje van. We kennen elkaar al zo lang en dan opeens zo’n boodschap.  Ik moest er gewoon een beetje aan wennen.”

Een lange stilte volgt.

Dan gaat ze verder: “Ik vind het heel naar dat jij het zo vervelend vond. Ik had niet zo moeten reageren. Is het verder wel goed tussen ons?”

Het lesbische meisje frummelt aan de touwtjes van haar sweater. “Ja, natuurlijk. Maar ik wilde het toch even gezegd hebben. Zat er een beetje mee.”

Vriendin slaat troostend een arm om haar schouder. “Het spijt me. Echt. Ik vind het helemaal niet erg dat je op meisjes valt. Vind ik zelfs wel stoer.”

Beiden nemen een slok koffie. Net als korte haren het collegeblok er weer bij pakt, zegt het andere meisje plots: “Maarruh… je vindt mij toch niet leuk hè?”

De sweater zwijgt.

Geef een reactie

