Mijn buurvrouw had enorme billen

Woensdag 12 mei
Traject: Utrecht CS – Den Bosch CS
Tijd: 18.08 uur
Vertraging: 3 minuten

Vorige week werd ik tijdens de avondspits getrakteerd op de geur van een patatje oorlog, boterhammen met pindakaas en een sandwich gekookt ei.

Na vijf minuten hoorde ik pas de eerste klager, die zich richtte tot de jongen met het bakje frites. Die hoorde niets omdat hij oordopjes in had en de muziek veel te hard stond.

Halverwege de rit was de coupé een stuk leger. Jammer, want ik was net gewend aan de chagrijnige kop van de overjarige vrouw voor mij die heel overdreven haar Oilily sjaal voor heur neus had gedaan.

Mijn buurman hapte intussen vrolijk in een haring en trok een zakje gesneden uitjes open. Ik was onder de indruk van de geur die zich genadeloos langs alle bankjes wist te verspreiden.

Vandaag rook ik echter een lucht die ik in de trein nog nooit tegen was gekomen. Naast en tegenover me gingen drie Afrikaanse vrouwen zitten. Mijn buurvrouw had enorme billen, die als te hard opgepompte luchtkussens hinderlijk tegen mijn bovenbenen drukten.

Uit haar poriën stroomde een doordringende knoflookgeur. Alsof de teentjes ter plekke in mijn neus geperst werden. Eigenlijk wilde ik haar vragen hoe ze dat voor elkaar gekregen had, maar ik vreesde dat ze me niet zou verstaan. Op luide toon schreeuwde ze namelijk in een onverstaanbare taal van alles naar de vrouwen tegenover ons.

Die toeterden nog harder terug.

Het gesprek klonk interessant. Zo nu en dan ving ik een Frans woord op, maar dat was bij lange na niet voldoende om ook maar iéts te weten te komen over het onderwerp waar ze zo gedreven over praatten.

Op de schoot van de donkere vrouw tegenover me zat een jongetje van een jaar of twee. Over zijn hoofdje was een gebreide muts getrokken met grote geborduurde letters die ‘Dolce en Gaban’ vormden.

Uit de tas van een van de vrouwen werden pakketjes van aluminiumfolie gehaald. Drie stuks. Mijn buurvrouw rukte de folie open. Een penetrante lucht van eieren, kruidige kip en look vulde de coupé. Ze nam een grote hap van de wrap en sproeide enthousiast wat vulling rond tijdens haar zoveelste onbegrijpelijke schreeuw.

De andere dames deden hetzelfde. En de etensrestjes zeilden door de lucht.

Ik keek het jongetje aan. Hij staarde een beetje glazig naar mij. Op zijn neus belandde een stukje kip en behulpzaam verwijderde ik het. Het kind startte daarop een oorverdovend gekrijs, terwijl ie met een beschuldigend vingertje naar mij wees. De drie dames stopten abrupt met loeien.

Mijn halfslachtige verontschuldigingen hadden geen succes. Het jongetje was inmiddels hysterisch en de moeder van het kind gebaarde druk van hem naar mij.

De andere twee dames vonden het duidelijk grappig. Ze lachten hard, terwijl ze af en toe met een wat gemene blik naar mij keken. Mijn buurvrouw tekende met haar handen in de lucht precies de vorm van mijn hoedje. Er werd geschaterd.

Een ongemakkelijk gevoel bekroop me. Hier zat duidelijk een luchtje aan.

  1. Niet zo zeuren Mijke Pol, knoflook is hartstikke gezond! 😉
    Vermoedelijk had ze last van een verhoogde bloeddruk?
    Om dit met knoflook te verlagen, moet je 15 teentjes per dag eten!
    Tja, en daar zit dan inderdaad een luchtje aan…

  2. Jan

    Ik heb ’t nog even nagekeken en inderdaad… Het blog ‘Spuugbelletjes 2’ eindigde met het wegdoen van het hoedje…. Dat heeft dan niet lang geduurd! En dan vraag je er natuurlijk ook om.

  3. Haha zou jij niet eens een ander vervoer middel gaan zoeken !?

  4. WillemRB

    Wat er al niet gebeurt in die af en toe zo wonderlijke multiculturele samenleving!

  5. Heerlijk hoor, zo’n riekende, kwebbelende voedselfontein naast je! Dat heb ik nou nooit in de auto.

    Sinds je een hoedje draagt zie ik je trouwens nooit meer lopen. Of ik herken je niet..

Geef een reactie

