“Gebruik de spray alleen in uw neus”

Vrijdag 7 mei
Traject: huis – apotheek
Tijd: 11.45 uur

Er zijn maar weinig teksten zo goed geschreven als die van de bijsluiters van medicijnen. Zodra ik bij de apotheek een recept heb opgehaald, ruk ik daarom het doosje van het geneesmiddel zo snel mogelijk open. En altijd doe ik dat aan de kant van het zorgvuldig opgevouwen papiertje. Ik heb nooit begrepen hoe dat kan. Ooit dacht ik zo slim te zijn om de verpakking aan de andere zijde te openen dan ik eigenlijk van plan was. Maar ook toen stuitte ik op de gebruiksinformatie. Hoe dat zit?

Het zijn de grote raadsels des levens.

Vervelend vind ik dat overigens niet, want ik lees alle informatie graag. Van tampon tot paracetamol, ieder ultraklein gedrukt woordje is genieten.  Mochten de mooiste bijsluiters ooit gebundeld worden in een boek, dan ben ik de eerste die naar de Bruna rent.

Vanochtend bofte ik. Dankzij een flinke ontsteking, uit alle gezichtsgaten druipend snot en een rauwe stem mocht ik naar de huisarts. Die schreef maar liefst twee recepten uit. Ik probeerde niet al te vrolijk te kijken.

Bij de apotheek leverde ik de twee kostbare papiertjes in. De apothekeres keek mij streng aan en pakte haar leesbril erbij. Ik trachtte mijn ongeduld niet al te zeer te laten blijken. De mevrouw verdween naar achteren om mijn betermakers te pakken. Er was verder niemand, dus ik kon de stellingen met potten en pillen uitvoerig bestuderen. Mijn uitzicht was homeopathisch.  De minst spannende tak van sport.

Nadat de apotheekvrouw mij streng toe had gesproken de bijsluiter vooral goéd te lezen, had ik tien minuten later twee doosjes in mijn zak. Nog voordat ik buiten was, lag het eerste papiertje al in mijn hand. Het was de bijsluiter van een neusspray met de naam Nasonex. Briljante naam.

Snel speurde ik naar mijn favoriete onderdeel. In het midden van de pagina stond: “Wat u moet weten voordat u Nasonex gebruikt”. Het was de juiste sectie. Ik las snel verder: “Gebruik Nasonex niet als u allergisch bent voor Nasonex.”

“Indien u de spray voor de eerste maal gebruikt, moet u de flacon ‘opstarten’ door 10 maal op het pompje te drukken totdat een fijne nevel geproduceerd wordt. Let op dat u dat niet in de richting van uw ogen doet.”

“Gebruik de spray alleen in uw neus. Het wordt niet geadviseerd het pompje in andere gaten te stoppen.” Deze regel ging gepaard met voorbeeldtekeningetjes van enkele openingen waar het ding niet in moest.

“Heeft u de spray per ongeluk wél ergens anders dan in uw reukorgaan gebruikt? Neem dan even contact op met de dichtstbijzijnde apotheek en spoel na met water.”

Hieronder stond vetgedrukt nog een extra waarschuwing:  “Wanneer u Nanosex rectaal gebruikt heeft, dient u onmiddellijk het pompje te verwijderen en flink te persen. Het is niet de bedoeling dat de anti-zwellingsmiddelen bij uw kringspier komen. Houdt u rekening met wat nalekken.”

Intens gelukkig stapte ik in de auto. En ik was pas halverwege het eerste papiertje.

  1. Eddie,

    Heeft iemand het nummer van apotheek schanswiel noord?

    Enige haast is geboden!

  2. Els Verlinde

    “Gebruik Nasonex niet als u allergisch bent voor Nasonex”

    Heerlijk toch, dit soort duidelijkheid…….. 😀

  3. Annegien

    hahahaha!!!

  4. Joke

    Zonder *leesbril* hoop ik. Autorijden zonder bril lijkt mij niet aan te raden.

Geef een reactie

