Dries in het wild

Donderdag 6 mei
Traject: Hilversum Noord – Den Bosch CS
Tijd: 22.00 uur
Vertraging: 3 minuten

“Ik ben dus dol op fietsen. En ook op treinen!” Joop glunderde toen hij me dat een paar maanden geleden vertelde onder in de fietsenstalling bij het station in Den Bosch, waar hij als zo’n 156 jaar bewaker is. “Vooral de OV-fiets vind ik mooi, want dan kan ik de sleuteltjes scannen. En dat duurt altijd even, dus dikke kans dat er dan een praatje in zit.”

Ik ben een beetje verliefd op Joop. Er zijn maar weinig mensen die hun hobby zo perfect gecombineerd hebben met hun baan en er zelf ook zo enthousiast over zijn. Hij weet overigens dat ik hem leuk vind. Dat komt niet omdat Joop dat nou zo goed aanvoelt. (Er flirt nou al wéken ene Debbie met hem. Ze kwijlt een beetje en kijkt scheel, maar knipoogt toch echt duidelijk.) Nee, ik heb het hem op een ochtend maar gewoon verteld. Dat was niet mijn bedoeling, maar hij vertelde zó stralend over een nieuwe overweg bij het station van Eindhoven, dat ik het niet meer voor me kon houden. 

Sindsdien kan ik niet meer stuk bij mijn favoriete bewaker. Vanavond had hij dienst en ik gaf hem een biljet van twintig euro. Dat werd wisselgeld tellen. Niet Joops sterkste punt, dus we hadden even de tijd. “Hoe was het op je werk?” vroeg hij enthousiast. Hij weet dat ik in Hilversum werk. Wat ik precies doe interesseert hem niet zo erg, maar het station daar heeft de meeste OV-fietsen van Nederland. Een feitje dat hem razend opwindt.

“Hoe deed de bewaker het op dat station vanmorgen? Kan hij de sleuteltjes beter scannen dan ik?” Ik ontkende en Joop keek trots. “En heb je nog BN’ers gezien?” Ik dacht even na. “Ik geloof het niet. Nee, vandaag was het rustig.” Hij stopte even met het zoeken naar de euro’s. “Helemaal niémand? Maar je was toch op het Mediapark?” Dat klopte. “Nee, sorry. Het was rustig.”

Joop was teleurgesteld. “Zag je ook niet die ene acteur die altijd een fiets komt lenen?” Het was duidelijk dat ik hem blij zou maken als ik zou liegen. Dus deed ik dat. “Oh, nu je het zegt! Ja! Inderdaad, die was er weer!” Hij juichte.

Intussen had hij tien euro uitgeteld. We moesten nog even.

“Weet je, ik heb vandaag ook een bekende Nederlander gezien!” Ik was verbaasd. “Hier? In de stalling?” –“Nee, nee, niet hier. Voordat ik moest werken, op de markt.” Inmiddels was hij bij de twintig centstukken. “Wie was het dan?” drong ik aan. “Dries Roelvink!” Verwachtingsvol keek hij me aan. Er werd een reactie verwacht. “Zohoo. In onze stad?” Ik kon het bijna niet geloven. Dries in het wild.

“Nou ja, hij leek er in ieder geval wel heel erg op. Zijn haar zat wat anders en hij had een grote zonnebril op, maar ik ben er bijna zeker van.” Ik ontving een stapel kleingeld en borg het op. Tijd om te gaan. Joop was eraan gewend dat mensen midden in een gesprek vertrokken. Dat vond ie niet erg. De volgende keer werd het praatje gewoon afgemaakt. Ik groette hem en terwijl ik richting de straat liep, riep Joop me na. “Wil je de volgende keer een foto maken in Hilversum? Van de acteur met de OV-fiets. Kan ik die aan de muur hangen!”

Ik beloofde het.

  1. Jan

    Zeg, niet zo schamper hè…
    We hebben het hier wél even over Dries Roelvink.

    DRIES ROELVINK ja!!

  2. Eddie van Boxtel

    Dries wie?

Geef een reactie

