Nooit geen geluk


Woensdag 14 april
Traject: geen
Vertraging: geen
Tijd: 12.34 uur

Ik zal het maar direct toegeven. Mijn werkzame leven lijkt in niets op dat van het gros van de Nederlanders. Ik stap niet dagelijks in een blauwe Volvo, hoef niet 40 uur in een kantoor met gebroken witte lamellen te zitten en ik smeer ’s ochtends geen bammetjes voor de lunch. Nee, ik bezoek nog wel eens een museum, ga op de koffie bij leuke mensen die vaak gebak klaar hebben staan en ik kan na een dag Haags archief nog even naar de zee toe.

En vandaag werk ik thuis. Want dat kan ook.

Terwijl ik vroeg in de ochtend in pyjama achter mijn laptop zit, denk ik even aan u. Vaste bezoekers die mijn blogs veelal de volgende dag lezen, aangezien ik ze ver na uw bedtijd publiceer. Terwijl de hagelslagjes tussen de toetsen van de laptop vallen, glimlacht u dan bij het lezen van mijn treinbelevenissen. En bedenkt u zich vrolijk dat u straks gewoon in de auto kan stappen.

Heerlijk. Fluitend twee uur in de file. Zonder enig ov-leed.

Maar ik begon deze arbeidsmorgen dus gewoon in de huiskamer. Er dienden teksten geschreven te worden voor de website van het geschiedenisprogramma waar ik voor werk. Terwijl ik rustig voort tikte, produceerden vinken en merels de juiste achtergrondmuziek. Rond twaalf uur besloot ik even een broodje buiten de deur te eten. Er kwam geen letter meer op papier, dus ik gokte dat het me goed zou doen.

Twintig minuten later stond ik in de rij bij La Place. Het was er druk. Blijkbaar hadden veel mensen even pauze. Achter mij stonden twee vrouwen. Ik gokte dat ze een jaar of zestig waren. “Oh, wat is het weer druk vandaag.” De meest linkse keek haar buurvrouw aan. Die knikte. “Nou! En we staan ook weer in de verkeerde rij. Dat heb ik nou áltijd. Ik heb nooit geen geluk.” Ha, lekker. Het waren Brabanders. Die doen aan dubbele ontkenningen om hun ongenoegen extra kracht bij te zetten.

Nu sta ik ook regelmatig te wachten op een trage kassajuffrouw of op iemand die de appels heeft vergeten af te wegen. Maar ik vind dat niet erg. Sterker nog, ik vind niets leuker dan lekker lang wachten in een rij. Het gebeurt namelijk altijd dat iemand ongeduldig wordt en opmerkt dat hij nooit in de goede rij staat.

Die zin wordt meestal gevolgd door instemmend gemompel van de andere wachtenden. “Ze doet het ook helemaal niet efficiënt. In plaats dat ze nu eerst de koffie maakt en dan alles afrekent. Nee hoor, vooral alles om en om doen. Dan duurt het lekker lang.” De linkse vrouw zei het goed hard. Het koffiemeisje deed net alsof ze het niet hoorde.

Na vijf minuten opende een extra kassa. “Hè, hè. Dat werd wel eens tijd. Ik dacht het ook ja, dat er eens iemand kwam helpen. Dit is toch niet klantvriendelijk.” Ik was benieuwd hoeveel de vrouw in tien minuten zou kunnen klagen. Tot op heden was ik onder de indruk van haar intens ontevreden toon en de frequentie waarmee ze die deelde met ons.

Eindelijk op het terras zocht ik een tafeltje in de zon. Naast mij gingen de twee vrouwen zitten. Gelukkig hadden ze een groot broodje, waardoor de ontevreden toontjes gesmoord werden door grof volkoren en oude kaas. Ik maakte ondertussen aantekeningen. Van hun gesprek, maar ook voor mijn webteksten. Terwijl ik een slok koffie nam, wist ik opeens hoe ik straks verder moest schrijven. In de tuin, met de laptop op schoot en met mijn boeken uitgespreid op de tafel.

En nog het beste van alles: nooit geen stoorzenders naast me.

  1. Ah, je hebt mijn moeder ontmoet.

  2. Frederique

    Brabantse nachten zijn lang…. Dat geldt ook voor het gezeur van Brabantse wijven! Sorry Brabanders, maar jullie kunnen hemeltergend irritant zijn.

  3. Joke

    Nog leuker is het als een Brabander vraagt: “Wanneer rijden we aan?”

  4. Overigens is mijn moeder Haagse, dus ik lulde maar wat. Tralala.

  5. Eddie v. Boxtel

    wel eens klagende belgen gehoord? das pas leuk 🙂

Geef een reactie

