“Hitler was best een bitch”


Dinsdag 30 maart
Traject: Utrecht CS – Hilversum Noord
Tijd: 09.38 uur
Vertraging: 0 minuten

In de trein naar Hilversum zitten altijd bijzonder veel scholieren. Meisjes met Uggs, geblondeerde haren en strakke zwarte jasjes stappen veelal uit bij het ROC. Onderweg maken ze zich op en spreken over kleren en uitgaan.

Of over seks natuurlijk. Het enige onderwerp dat op zichzelf al diepgang heeft.

Ik vind het fijn om naast hen te zitten. Vanochtend lukte het me echter niet. Ik trof daarentegen drie HKU-studenten. De Utrechtse Hoge School heeft onbegrijpelijk genoeg ook een vestiging in het lommerrijke Hilversum. De twee jongens hadden beide hippe sneakers aan onder een donkere spijkerbroek. Het meisje droeg een fleurig rokje.

Nog voordat de trein vertrok, begonnen ze te praten. Een van de twee jongens had bijzonder lang haar. Hij nam het woord. “Weet je, Hitler was best een bitch. Ja, jongens ik meen het. Wat die heeft gedaan. Nou, ik had ‘m geslagen. Net als Mussolini. Ook al zo’n eikel. Ik zweer het, als ‘ie voor me had gestaan met z’n schreeuwkop. Had ik meteen gezegd:  ‘You Talkin’ to me?’”

Zijn medereizigers proestten het uit.

“Weet je, ik was laatst bij Sander.” Het meisje trok haar jas recht. “Die heeft zo’n focking grote kamer! Kan die in monteren en computeren. Het is echt een balzaal. Nou, I’ll be back! Kan ik daar mooi ook eens slapen.”

De jongen met de korte haren stak zijn duim op. “Goed dat ik dat weet! Trouwens, hebben jullie de filmopdracht al af? Ik ben nog bezig met de geluidsmixage, maar het lukt niet echt. Maar, frankly my dear: I don’t give a damn.”

Het drietal gierde van het lachen.

“Weet je wat het ook is?” De jongen met het korte haar keek de anderen aan. “Die opdracht zuigt wel een beetje. Ik bedoel, ik weet dat we worden opgeleid tot filmmakers. Maar moeten we dan per se met zo’n idiote camera werken?  Fuck all that.”

Een meneer naast mij stapte hoofdschuddend uit. Het drietal trok zich er niets van aan.

“Ik denk dat je niet zo moet klagen. Je beelden zijn prachtig.” Het meisje keek de klagende jongen aan. “En natuurlijk is die camera rot, maar ja work with it!”

De lange haren stemde in. “Ja, zo is dat. Een regisseur moet met van alles kunnen werken. Maar even serieus, ik denk echt dat jullie heel ver zullen komen. Mark my words. Jullie worden filmlegendes. May the force be with you.”

De andere twee zwegen zowaar een moment. Ze keken hem verbaasd aan tot ze even later tegelijkertijd begonnen te praten.

“Doe nou eens wat anders dan Starwars! Zijn we net zo lekker bezig, moét jij die film er weer tussendoor gooien. Jouw score gaat terug naar nul.”

Ik begreep niet helemaal wat hier aan de hand was. Maar dat het een serieuze zaak was, werd me duidelijk. De Starwarsfan keek beteuterd.

Station Hilversum naderde. To be continued, zo gokte ik.

Eén reactie

  1. Eddie v. Boxtel

    bekende uitspraken van films, en starwars is te makkelijk 🙂

Geef een reactie

