Blote voeten op het station

Donderdag 25 maart
Traject: Utrecht CS – Hilversum CS
Tijd: 08.28 uur
Vertraging: 0 minuten

Vanmorgen zat ik eerder dan gebruikelijk in de trein naar Hilversum. Dat leverde een heleboel nieuwe gezichten op. Opeens besefte ik dat ik ongemerkt de afgelopen maanden met voortdurend dezelfde personen had gereisd. Een paar knik ik inmiddels vriendelijk toe. Maar de meesten doen heel erg hard hun best mij te negeren. Misschien houden mensen er niet van te bekennen dat ze inderdaad alweer in dezelfde trein zitten. Richting werk waar ze eigenlijk helemaal niet naar toe willen.

Maar vanmorgen was het dus anders.

Allemaal nieuwe mensen. Verfrissend.

De groep van half negen was wel stukken rustiger dan mijn lawaaiclub van een half uur later. Dat kon natuurlijk ook liggen aan het vroegere tijdstip. Eigenlijk was het een beetje een dood zootje. De meesten hadden nog natte haren van het douchen en moesten het ontbijt nuttigen in de trein. En dat deden ze zwijgend.

Er kon niet eens een telefoontje af.

Toen ik twintig minuten later enigszins teleurgesteld uitstapte, veranderde mijn ochtend plotsklaps. Voor mij liep een man die ik in de coupé gemist had. Hij droeg een keurig zwart colbert, zijn haren waren netjes in een scheiding gekamd en aan zijn schouder hing een laptoptas. Zijn voeten waren bloot.

Ik probeerde te zien of dit de bedoeling was. Nergens kon ik echter schoenen ontdekken. In zijn handen hield hij geen kapotte slippers. De man zelf leek niet te merken dat er iets miste. Hij liep met een stevige tred door.

Blootsvoets.

Mijn slome medereizigers hadden niets door. Die hingen nog half in hun kop koffie in de hoop dat die hen wat meer fut zou geven.

Het leek mij vergeefse moeite.

Ik versnelde mijn tempo om de voeten niet uit het oog te verliezen. Ze deden me denken aan een zwerver die ooit tegelijkertijd met mij in Parijs in de Thalys stapte. Zonder voetbedekking en omgeven door een afschuwelijk parfum bracht hij de gehele reis op het toilet door. In Amsterdam stapte hij weer uit en raakten zijn Franse voeten opeens de Nederlandse bodem. Ook toen schonk niemand aandacht aan de schoenloze zonderling die al fluitend het station verliet.

De voetzolen van de man van vandaag waren pikzwart. Ik hoopte dat er ergens kauwgom lag, zodat ik kon zien wat hij dan zou doen. Maar helaas was er net schoongemaakt. Vlakbij de ingang van de fietsenstalling botste een meisje tegen hem aan. De tas van de man viel en hij vloekte hartgrondig. Het meisje reageerde verontwaardigd en zei dat hij niet zo overdreven hoefde te reageren.

Terwijl hij boos verder liep, was het mij opeens duidelijk. Als je zo door het leven gaat, ben je snel op je teentjes getrapt.

  1. Ik ben niet de man van je blog -ben vrouw, had vanmorgen vrij en reis als ik wel werk op het traject Utrecht-Alphen) maar ik ga ook altijd blootsvoets, al 14 jaar. Overal en altijd, zomer en winter, onafhankelijk of ik nu een spijkerbroek draag of een nette rok. Het is veel fijner, en goed voor zowel de voeten als voor de algehele gezondheid. Ik was vroeger van de herfst tot diep in het voorjaar aan het kwakkelen, in 14 jaar heb ik 1x griep gehad, voor 2 daagjes, en ben maar zelden verkouden. Het is heel prettig om de vloer onder de voeten te voelen, zelfs in de stad. Met schoeisel lopen zou net zoiets zijn als met een donkere bril naar een kunst tentoonstelling of met oordopjes naar een concert. Ik kijk niet op of om van kauwgom, zelfs glas loop ik meestal niet omheen (behalve natuurlijk van die enorme stukken flessen-bodem enzo maar daar wil je met dunne zomerzooltjes ook niet vol bovenop gaan staan), en ik heb me in die 14 jaar nog nooit gesneden. (Glas)splinters en doorns blijven gewoonlijk in het allerbovenste laagje van het eelt al steken en kunnen er zonder moeite uitgeplukt worden. Ik vertrouw helemaal op de stevige, taaie huid van mijn voeten, en bovendien zijn voeten zijn uitstekend afwasbaar.

    Ik geloof best dat die zwerver niet lekker geroken zal hebben maar lag dat waarschijnlijk niet aan zijn voeten. ‘Voetengeur’ is eigenlijk een verkeerde naam, ‘schoenengeur’ zou beter passen; de penetrante lucht is niet direct van het zweet van de voeten, maar van een stof die wordt geproduceerd door bacterien die het zweet afbreken in anaerobe omstandigheden (bij tekort aan zuurstof, zoals in een schoen). Zelfs op een heel warme dag droogt zweet op blote voeten gewoon op zonder die vieze lucht (da’s waarom je niet stijl achterover slaat als je op een zomerdag de trein instapt en iedereen heeft teenslippers aan).

    Blote voeten komen steeds meer in de aandacht, er was in Februari een artikel in Volkskrant Magazine en er hebben ook recentelijk veel positieve artikelen over blootsvoets hardlopen in de kranten gestaan, waarbij voor hardlopers die gewend zijn altijd op schoenen te lopen onder andere geadviseerd wordt wat vaker gewoon op blote voeten te lopen/wandelen om voeten, benen, pezen en gewrichten er langzaam aan te laten wennen. Het zal wel nooit een heel algemeen verschijnsel worden, de meeste mensen kan je nog zovaak zeggen dat ’t gezond is maar die blijven toch liever de gewoontes en mode van de massa volgen (kijk maar hoeveel mensen er nog op hoge hakken blijven lopen hoewel al lang bekend is dat dat slecht is!), maar misschien komen we toch nog eens tot een punt waar ’t niet langer de moeite waard is om een blog post over te schrijven. ;-P

    Oh, en over het algemeen ben ik niet snel op m’n teentjes getrapt -zelfs niet als dat een keertje echt gebeurt, voeten zijn echt *veel* sterker dan de meeste mensen denken en in de avondspits verblik of verbloos ik er niet van, maar ik ben totaal geen ochtendmens… ‘sochtends vroeg kan ik ’t ook niet hebben als mensen tegen me opbotsen, in de weg staan, etc, en dat heeft niks met mijn blote voeten te maken, LOL!

  2. jean

    100% gelijk heb je Myranya!
    Spijtig genoeg zijn zoweinig mensen in onze westerse maatschappij zich bewust van het heilzame effect dat het blote voeten lopen heeft.
    Ikzelf loop zoveel ik kan op blote voeten, en doe het voor de gezondheid.Het is stresswerend, goed voor de bloedsomloop, gezond voor de werking van de organen, en vooral zeer aangenaam.
    Vergeten wij vooral niet dat onze voeten zintuigen zijn, net zoals ogen, mond, oren,neus en handen.
    Dat het op blote voeten lopen in verband wordt gebracht met armoede, is volledig verkeerd.
    Leve het stappen, wandelen, winkelen enz op blote voeten!
    Graag wens ik met jou in kontakt te komen, om er verder over te praten.

  3. Joost

    Ja Myranya,

    het is zeker fijn op blote voeten te lopen,

    voor een paar jaar terug verlegde ik mijn interesses hier in.
    Het begon vanuit Lokeren vroeg op het Station naar nederland,
    Mijn schoenen heb ik in mijn rugzak.
    Ik liep afgelopen begin oktober op mijn blote voeten,een stuk vanuit Station Amsterdam richting centrum. maar ik denk dat als het kouder wordt , ik het er wel voorlopig bij laat, want de kou trekt ook door mijn benen.
    wel knap dat jij het wel kan en er niks door weerhoudt.

Geef een reactie

