Winkelwagenmuntjes


Maandag 22 maart
Traject: Hilversum Noord – Utrecht Centraal
Tijd: 17.58 uur
Vertraging: 0 minuten
 
Het leven van een winkelwagenmuntjesverzamelaar gaat niet over rozen. De eerste hobbel die genomen dient te worden is de tekstverwerker die de functie ‘winkelwagenmuntjesverzamelaar’ niet herkent. Een venijnige rode streep verschijnt er onder de titel die vele beginnende verzamelaars zich trots willen aanmeten. Om het prille geluk nog meer te verpesten, moet er dan op ‘negeren’ gedrukt worden.
 
Tja.
 
En dan is er nog het gegeven dat het assortiment winkelwagenmuntjes zo groot is (neem het van mij aan, ik ben sinds kort een kenner), dat de verzamelaar al snel de weg kwijt raakt. Want waar te beginnen?
 
Ik kan me levendig voorstellen dat u niet bekend bent met het grote universum dat schuil gaat achter dit fenomeen. Kunt u ook niets aan doen. U heeft er gewoon nog nooit bij stil gestaan dat zo’n muntje veel méér is dan een surrogaat-euro.
 
Ik zat vandaag samen met huisgenoot S. in de trein. Zij haalde uit haar tas een envelop. Het was een klein exemplaar dat zorgvuldig geplastificeerd was door meters plakband. “Nu heb ik toch een verhaal!” begon ze enthousiast. Ik knikte aanmoedigend. Verhalen hoor ik graag.
 
“Ik was dus gisteren aan het werk bij het zwembad, word ik opgebeld. Vraagt een mevrouw of het klopt dat wij van die muntjes hebben om in winkelwagens te stoppen. Ze kon er iemand een ontzettend plezier mee doen. Ik vroeg waarvoor ze het wilde gebruiken. Bekende ze uiteindelijk dat haar man ze spaarde en dat ie er nu al 5000 had. Maar deze ontbrak nog.”
 
S. keek me aan met een gezicht vol ongeloof. Ik moest bekennen dat ik 5000 ook een indrukwekkend aantal vond. “En wat heb je tegen haar gezegd?” – “Nou ja, ik vond het wel schattig. Dus ik heb eerlijk gezegd dat haar informatie juist was, maar dat ik de komende tijd niet zou werken. Heb haar dus maar ons huisadres gegeven. En toen kreeg ik vandaag deze envelop in de bus. Met een briefje erbij.”
 
Ik las het getypte kattebelletje: “Hoi S. Bedankt dat je het muntje op wil sturen. Wil je alsjeblieft zorgen dat de plakstrip goed vast zit? Anders kun je er misschien nog wat extra tape op plakken.”
 
Thuis gekomen ging huisgenote koken. Ik besloot de muntjes eens op te zoeken via Google. Al snel kwam ik op de wonderbaarlijke site winkelwagenmunt.nl terecht. Het walhalla voor verzamelaars. Met de mogelijkheid een muntjesabonnement te nemen. Gegarandeerd iedere maand de laatste munten in je brievenbus.
 
Het leek me iets voor de luie verzamelaar.
 
Terwijl ik net verdiept was in het stukje onder “ons wordt vaak om verzameltips gevraagd”, gilde S. vanuit de keuken. “En weet je wat het gekke was? Een half uur later belde een andere vrouw met dezelfde vraag. Ze had gehoord dat wij muntjes weggaven. Nou ja. Dat gelóóf je toch niet?”
 
Ik vermoedde een winkelwagenmuntjesverzamelaarsforum.
 
Vanuit de keuken ging de verontwaardiging verder. “Het erge is dat ik per ongeluk heb gezegd dat we volgende week een nieuwe collectie muntjes binnen krijgen. Nou, gelukkig werk ik dan niet.”

  1. S

    Geen commentaar 😉

  2. Er zijn blijkbaar een hoop obscure plekjes op dees’ aerdkloot waar wij, simpele zielen, geen weet van hebben…

  3. Tinus

    Winkelwagenmuntjesverzamelaarsforum..???

  4. Eddie v. Boxtel

    Winkelwagenmuntjesverzamelaarsforumadres, 6x woordwaarde 😉

  5. Maaike

    Mijk, ik geniet van je blog!!! Super! Keep up the good work!

Geef een reactie

