Verboden voor vrouw en kind

Vrijdag 19 maart
Locatie: Den Bosch
Tijd: 15.05 uur

Modeltreintjes. Samen met een vriend kijk ik er nu al een paar minuten naar. Ze zijn uitgestald in de etalage van een Märklin-winkel in Den Bosch. Van goederenwagons tot luxe dubbeldekkers. De miniaturen zijn levensecht. “Zullen we naar binnen?” oppert vriend enthousiast. En vijf seconden later staan we voor een tafel waar een treintje over miniatuurrails een rondje rijdt.

En nog een rondje.

Zo gaat dat met modeltreintjes. Direct na voltooiing van het rondje wordt er onvermoeibaar opnieuw begonnen aan hetzelfde parcours. Wij kijken er gebiologeerd naar. Ik heb ooit gelezen dat het rustgevend werkt. Kijken naar kleine, rijdende wagonnetjes. Om die reden zou menige man zijn zondagmiddag al turend doorbrengen. Op zolder. In de aparte treinkamer. Verboden voor vrouw en kind.

“Ik word er nerveus van.” Vriend hupst ongemakkelijk van de ene voet op de andere. “Oh maar meneer, misschien moet u even hier komen kijken dan.” Een man van middelbare leeftijd wenkt hem. Uit zijn zak haalt hij een sleutel waarmee een vitrine geopend wordt. “Dit is een prachtexemplaar. Een geweldige koploper van de NS mét kroontje.”

Vriend kijkt ernaar. “Mooi hoor.” Zijn blik schiet naar een andere hoek van de winkel. “Ik had ooit een buurman die zijn trein door de tuin liet rijden. Heeft u dat ook?” De verkoper knikt en samen lopen ze naar de buitenafdeling. Ik blijf bij de koploper staan en lees de beschrijving.

“Een vierdelig treinstel van de NS. Chassis bij het gemotoriseerde eindrijtuig uit spuitgietwerk. Met digitale decoder en 5-polige motor met vliegwiel. Cabines in beide eindrijtuigen met interieur. Antislipbanden en standaard ingebouwde interieurverlichting. Frontsein met realistische lichtgele LED’s. Interieurverlichtingen met warmwitte LED’s. Digitaal schakelbaar.”

En dat alles voor maar 400 euro.

De winkelier heeft inmiddels op de toonbank een heuse starterskit neergelegd. Vriend kijkt mee en gooit er zowaar ook al wat jargon in, wanneer hij vraagt of de wissels automatisch gaan. De man legt uit en wijst op alle kleine hoogtepuntjes van deze kit.

“Soms zorgt het spoor voor wat vertraging. Dan is het nét iets te vet. Maar dan moet je het even afvegen met een droge doek. En als de wissels haperen, zet je ‘m gewoon even uit en dan weer aan. In bijna alle gevallen is het euvel dan verholpen. Oh, en als het interieur stoffig is, blaast u gewoon even door het raampje.” Zijn ogen fonkelen.

Vriend twijfelt zichtbaar.

“Ik zou het maar doen als ik u was. Deze werkt beter dan de echte versie.”

Advertenties

  1. Maaike

    Hahahahaha! Geweldig! Ik zou toch ook eens een keer voor de lol zo’n winkel binnen moeten stappen!

  2. Lukas Goes

    Wat leuk!
    Ik kwam link toevallig tegen op het 3rail forum.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: