“U spreekt met de NS”

Ik merk dat u het zat bent. Die ziekte van mij. De vele smsjes waarin u stelt dat ik me niet moet aanstellen en gewoon weer in de trein moet gaan zitten, tonen dat u het goed beu bent. En ik neem het u niet kwalijk. Net als de berg boze mails van opgefokte Brabanders. Ik ben vól begrip. Ik zal nooit meer het gemiddelde IQ van deze zuidelijke provincie belachelijk maken.

Oké?

Mooi. Kunt u nu weer rustig verder boeren. Of scrapbooken natuurlijk.

Zoveel ongeduld is overigens ook best vleiend. Net als het telefoontje vanmiddag. “Spreek ik met mevrouw Pol?” Ja. Dat kon ik bevestigen. “Heel goed. U spreekt met Jolande van de NS. Ik werk op de afdeling Voorlichting. En wij vroegen ons af wanneer Pol weer gewoon Blogt.”

Aha. Wanneer ik weer gewoon blog.

“U bedoelt op welke dag ik weer over het OV schrijf?” – “Juist! Wij hebben ons twee weken geleden geabonneerd op uw site, maar missen de laatste dagen de treinstukjes. En ik moet zeggen, hoewel ik het niet had verwacht, dat heeft invloed op de stemming hier. Sterker nog, de sfeer is sinds maandag ronduit slecht te noemen.”

Ik was verbaasd. Want zo positief ben ik nu ook weer niet geweest over de trein. Maandag nog gaf ik de schuld van mijn ziekte aan ons prachtige openbaar vervoer. Ik deelde mijn verbazing met Jolande. “Oh, maar zo moet u het niet zien! Wij houden wel van een paar kritische noten. En, ach, we zijn heel wat gewend natuurlijk. We zien er vaak de humor wel van in.”

“Ja, Jolande, om heel eerlijk te zijn. Ik ben nog steeds niet helemaal beter. En de hygiëne in de treinen is nog steeds niet van een overtuigend niveau. Ik ben bang dat ik er zieker uitkom.”

Het bleef even stil.

Jolande kuchte wat ongemakkelijk. “Daar kunnen we wat aan doen hoor mevrouw Pol.” En ze begon te fluisteren. “Vanaf vandaag zetten we gewoon op grote schaal eigen personeel in om schoon te maken, ook managers. Die vinden dat ook erg goed voor hun eigen imago.”

Ik moest even nadenken. “Wordt de vakbond dan niet boos? U verpest zo de hele CAO-actie natuurlijk,” vroeg ik haar al hoestend. “Oh, vast wel. Maar we hebben het intern besproken. Het is ons veel waard hoor, dat mag u best weten. U moet niet weer ziek worden. De sfeer hier is nu al niet meer te harden. Dus… Doet u het?”

U begrijpt het. Als de NS mijn ziekte ook zat wordt, dan is het tijd om weer gezond te doen, ook al is het tegen alle goede adviezen in. Morgen zit ik weer in de trein.

  1. Ik wilde het eigelijk niet zeggen maar he he eindelijk !!! En kom ook weer eens gezellig borrelen dan van het weekend gr Robert

  2. Eddie v. Boxtel

    ja idd! bavaria belde al om te vragen of de rode wijn niet meer in de smaak valt! moest ik weer komen met de verontschuldiging dat er iemand ziek is enzo, volgense mij dachten ze dat ik gewoon met een smoes kwam dus kan je misschien bavaria te lieshout een berichtje sturen dat het snel weer goed komt? oh en robert en ik vinden het ook best gezellig als je er weer bent 🙂

  3. Frederique

    Geen wonder dat er zo weinig klopt bij de NS…

Geef een reactie

