Terrorist met cola

Donderdag 4 maart
Traject: Hilversum Noord – Utrecht
Tijd: 18.58 uur
Vertraging: 0 minuten

Vroeger keek ik steevast Baantjer. Samen met mijn ouders, op de vrijdagavond. Zat ik veilig tussen hen in op de bank, zodat ik zo nu en dan in de haren van mijn moeder kon schuilen. Zodra Toots Thielemans zijn onheilspellende tonen voortbracht, rook ik de Head and Shoulders alweer. Wanneer ik er nu aan terugdenk kan ik netto gezien niet veel minuten van de serie bekeken hebben. Toots speelde namelijk heel wat minuten vol.

Na afloop was het voor mijn broer en mij bedtijd. Altijd wist hij dan op slinkse wijze alvast naar boven te gaan en zich in het donker te verstoppen. Wanneer ik even later zelf ook de trap op ging, was ik doodsbenauwd. Bij elke trede die ik nam, klopte mijn hart sneller en harder in mijn keel. Want hoewel ik wel wist dat broerlief ergens stond, wist ik niet waar en wanneer hij toe zou slaan. Maar altijd besloop hij me van achteren. En iedere keer schrok ik me dood en kon ik daarna van de opwinding niet slapen.

Echt waar. Zo ging dat iedere vrijdag.

Dat angstige is nooit helemaal verdwenen. Het is met de jaren wat afgezwakt en minder opvallend geworden, maar nog altijd loop ik ’s nachts liever niet alleen door de gangen van mijn studentenhuis.

Enfin.

Omdat het vandaag zo druk was in de trein, zat ik in het tussenstukje. Op een ongemakkelijk bankje, tegenover het toilet. Naast mij ging een Marokkaanse man zitten. In witte djelabba. Leek mij onhandig, zo’n kleur. Vooral in de trein. Na één dag openbaar vervoer moest mevrouw djelabba het ding vast meteen in de chloor gooien. Veel te besmettelijk.

Uit zijn tas haalde hij een stapeltje papieren. Het bovenste vel vouwde hij uit. Het was een bouwtekening. Talloze lijnen kronkelden door elkaar, afgewisseld met onduidelijke symbolen. De man keek er aandachtig naar en volgde met zijn vinger een dikgedrukte lijn. Ik probeerde niet al te opvallend te kijken, maar dat was moeilijk.

De man pakte zijn telefoon en keek mij even vlug aan. Ik deed net alsof ik buiten opeens iets bijzonders zag. De buurman begon druk te praten. Wat hij zei kon ik niet verstaan, aangezien de gehele conversatie in het Arabisch was. Hij maakte heftige gebaren en wees meerdere keren op de plattegrond. Aan de andere kant werd er opgehangen. De man schreeuwde nog even tevergeefs, maar er kwam geen antwoord meer.

Zweetpareltjes verschenen onder zijn neus en de ogen van de kaartlezer flitsten nogmaals naar mij. Uit zijn zak kwam een blikje cola. Het was leeg. Voorzichtig legde hij alle papieren op de grond en stond op. Het blikje hield hij met een gestrekte arm voor zich uit. Met de vrije hand opende hij een prullenbakje en de colaverpakking werd er heel zachtjes ingelegd. Het deksel werd ondersteund bij het dichtgaan.

Ik vond het vreemd dat meneer djelabba zo voorzichtig omging met zijn afval. De man gedroeg zich inmiddels ook curieus. Het rechterbeen trilde onafgebroken en zijn ogen vlogen van de prullenbak naar de papieren op de grond. Ik vroeg me af of ik iets moest doen. Dit was duidelijk een verdachte situatie. Maar wat moest ik de conducteur zeggen? Dat er een verdacht blikje in de prullenbak lag?

De trein naderde station Utrecht en de man begon nu echt flink te zweten. Van een NS-medewerker nog geen enkel spoor. Met een wanhopige blik keek hij mij aan en pakte zijn mobiel.

En toen wist ik het zeker. Hier zat vast de ontsteker in. En terwijl we het station binnenreden, kon ik zweren dat ik een mondharmonica hoorde spelen.

  1. Hehehe, prachtig.
    Enne, tussenstukje… Balkon bedoel je? 😛

  2. Ha ha spannend hoor vervolg ?

  3. Eddie v. Boxtel

    djelabba, da mach vas nie med skrabblen

  4. Maaike

    Hey Mijk!

    Haha, op vrijdagavond gebeurde hier hetzelfde! Maar dan zonder broer… gelukkig!

Geef een reactie

