Yoghi


Donderdag 25 februari
Traject: Utrecht CS – Hilversum Nood
Tijd: 11.08 uur
Vertraging: 0 minuten

“Dames en Heren, zoals u misschien weet, staken de schoonmakers. Dat duurt waarschijnlijk nog twee dagen. Zou u daarom zo vriendelijk willen zijn om uw afval mee te nemen als u de trein verlaat? Te erg bevuilde treinen mogen namelijk niet meer rijden. En dat zou vervelend zijn.”

In de trein van Utrecht naar het Mediapark schalt de krakerige stem van de conducteur door onze coupés. Ik kijk om me heen. En inderdaad, er is duidelijk niet schoongemaakt. Oude krantjes liggen vertrapt op de grond en de prullenbakken zitten al aardig vol. Ik voorzie een nieuw dieptepunt in de geschiedenis van de NS. Na de blaadjes op het spoor, vastgevroren wissels en de gebroken bovenleidingen, nu té gore treinen.

Schuin tegenover mij zitten een moeder en kind. Ik kan niet helemaal zien of het hier een meisje of jongetje betreft. Het kind is unisex gekleed. Net als de moeder in het windjack overigens. Maar daar zijn duidelijk borsten zichtbaar. In de meeste gevallen is het dan een uitgemaakte zaak.

Uit de tas van de moeder komt een drinkpakje. Ik schrik. Heeft het nylon jack zojuist wel naar de conducteur geluisterd? Een kind van twee met plakkerige Yoghi. Dat is als een terrorist met een bom. Gedoemd om mis te gaan. En ja hoor. Al na de eerste slok (ik durf niet te kijken) hoor ik moeder zeggen. “Oh jee, voorzichtig hoor, zo wordt de vloer vies.” Op de grond ligt een plasje roze vloeistof.

“Koekje?” De bevuiler wordt beloond voor het geknoei. Bij de eerste hap kruimelt het al lekker. Moeder veegt de kruimels van het jasje en pakt zelf ook een biscuit. Is toch gezelliger, samen stukjes koek rondstrooien.

“Kijk, een koe!” Moeder wijst. Het kind gaat met zijn rubberlaarzen op de bank staan. De zolen zijn glad geworden, door de natte modder die er onder zit. Bijna glijdt het uit bij een wissel. Snel zoeken de handjes steun bij het raam. Wanneer de koe voorbij is, gaat ons unisexje weer zitten. Op het raam hebben de Yoghi-vingers een mooie afdruk achtergelaten.

Ik probeer er niet al te veel naar te kijken. Maar wanneer het kind besluit te gaan lopen, kan ik er niet omheen. Het laat een spoor van moddervlekken en etensresten achter. “Kom eens bij mama? Even de neus snuiten!”

Ja hoor, het is ook nog verkouden.

Vlak voordat het de zakdoek bereikt, ontsnapt er een flinke nies. Kleine spetters versieren de groene stoel naast mij. Een goede rochel volgt. En dan: “Mam, ik moet eigenlijk poepen.”

Nu weet ik het zeker. Bereidt u zich maar alvast voor. Morgen de eerste uitval van treinen, grote vertragingen en uiteindelijk een negatief reisadvies.

  1. Marieke Dijkman

    Hi gezellige blogger van me,

    Ik heb je verhaal met een grote glimlach gelezen, erg beeldend! 😉
    En een ding weet ik zeker: ik vind het fijn dat ik niet meer dagelijks naar A’dam moet.

    Kus

  2. Judith

    Je bent een goeie, Mijke! Pas één dag ben ik volger en nu al fan… Fijn weekend xx

  3. Eddie v. Boxtel

    Wat is het toch fijn geen treinreiziger te zijn! 😀

  4. Heb je wel eens in de kroeg gekeken hahaha

  5. Veel auto’s zien er ook zo uit van binnen 😉

  6. Els Verlinde

    Ik was vandaag bijna zelf aanstichter geworden van treinvervuiling……….. Al zittende op de smalle trein trap komt er een tanker van een vent NAAST me zitten en perst me bijna plat tegen de wand. Lijkt me ook wel moeilijk schoon maken, bloedvlekken……

  7. Rotzooimakende kinderen in de trein, dáár zouden die stiltecoupéstickerfans eens iets van moeten zeggen. Of kinderen in het algemeen, dat kan eigenlijk echt niet. Laat staan vrouwen in zeiljacks.

    Eigenlijk snap ik niet dat al die brave, rule abiding citizens nog in de trein dúrven, zeker nu ze ook al niet meer ontdaan worden van Smullerszakjes en -bakjes en al die sudoku- en horoscoopkrantjes. Wat een enge broedplaatsen voor vandalisme en asociaal gedrag, die treinen!

    Is het nodig om hier één of andere cynische smiley aan toe te voegen trouwens?

  8. geweldig woord: Promotieplastic! Die moet ik de dikke van D. Ik wordt volger.

Geef een reactie

